/hamag/assets/big-jpg-3241.jpeg

Kropki i kreski na miękkiej skórze

Kreski vs Kropki to nowa kolekcja marki FROU FROU. O czym opowiadają te niezwykłe obiekty?

Data publikacji: 26.06.2016

Najnowsza kolekcja marki FROU FROU porywa nas do głębi ludzkiego wnętrza, byśmy mogli w skali mikro przyjrzeć się komórkom, wirusom i bakteriom. Pozorny chaos stał się bardzo inspirujący. Skomplikowane przestrzenne formy okazały się jednak bardzo poukładane. Układy molekularne cząsteczek tworzą spójną strukturę kresek i kropek, które komunikują się z odbiorcą, niczym alfabet Morse’a. Jolanta Gazda, twórczyni marki zaprosiła do współpracy aktorkę Paulinę Chapko oraz fotografa-portrecistę – Grzegorza Gołębiowskiego. Ze wspólnego oddziaływania wyszła nietuzinkowa sesja. Ja miałam okazję porozmawiać z jej twórcami.

Angelika Drygas: Dwoje artystów, dwie wizje i dwa światy, czy totalne współodczuwanie? Jak przebiegał proces budowania przekazu wizualnego nowej kolekcji FROU FROU?

Jolanta Gazda: Kiedy poznałam Grzegorza zrozumiałam, że nie mogę go ograniczać. Musiałam znaleźć sposób na przekazanie swoich wizji i jednocześnie dać mu wolność i swobodę działania.

Grzegorz Gołębiowski: Przy realizowaniu sesji dla Frou Frou otrzymałem wolność. Jola z dużą odwagą, a może nawet odrobinę wbrew sobie, uznała że nie będzie mieszała się w stronę wizualną.

Frou Frou, fot. Grzegorz Gołębiowski

A. D.: Powstało bardzo intrygujące dzieło. O czym chcieliście opowiedzieć?

J.G.: Przekazałam Grzegorzowi minimum informacji. Z premedytacją nie wspomniałam o moich inspiracjach przy tworzeniu kolekcji. Chciałam, aby biżuteria sama do niego przemówiła, narzuciła klimat zdjęć. Roboczy tytuł kolekcji to Kropki vs Kreski. Grzegorz parując zdjęcia Pauliny z laserową grafiką sprawił, że Kreski wygrały!

G.G.: Podczas wspólnych rozmów w mojej głowie dynamicznie tworzyły się ścieżki, którymi chcę powędrować do celu. Ta biżuteria, oprócz swych oczywistych walorów estetycznych, jest w pewnym sensie sztuką konceptualną, przemyślaną, a co za tym idzie staje się ładunkiem ogromnej inspiracji.

A. D.: Skąd pomysł na takie przedstawienie biżuterii? Forma dyptyku to dość niekonwencjonalny koncept...

G.G.: Forma dyptyku mnie fascynuje, umożliwia na przekaz treści nieuchwytnych, niedosłownych. Takich, które wytwarzają się pomiędzy, w dialogu dwóch obok siebie umieszczonych fotografii. Hipnotyzująca uroda Pauliny Chapko i rozedrgane formy wykreślone laserem okazały się dobrym połączeniem.

Frou Frou, fot. Grzegorz Gołębiowski

A. D.: Czym zainspirowana jest najnowsza kolekcja?

J.G.: W kolekcji Kreski vs Kropki po raz pierwszy w mojej biżuteryjnej działalności postanowiłam odejść od tematu szydełka. Inspiracją do jej powstania był świat biologii molekularnej, skomplikowane struktury przestrzenne cząsteczek tworzące wyraziste geometryczne kształty. Podobnie jak w cząsteczce, atomy powiązane są ze sobą wiązaniami chemicznymi, tak i tu wyraziste linie srebrnego szkieletu zintegrowane zostały z kulistymi perłami czy bursztynami. Powstała graficzna układanka Kresek i Kropek, tworząca wspólny kod niczym alfabet Morse’a.

A. D.: Paulinę Chapko pięknie oraz intrygująco ubiera kolekcja marki FROU FROU. Dlaczego akurat ta kolaboracja?

J.G.: Paulinę poznałam dzięki Magdzie i Marii – projektantkom marki MOONS VARSOVIE, które tworzą nietuzinkowe suknie ślubne. Dla Pauliny, odtwórczyni głównej kobiecej roli w filmie "11 minut" Jerzego Skolimowskiego, przygotowywały właśnie kreację na Festiwal Filmowy w Wenecji. Zostałam poproszona o zaprojektowanie i wykonanie biżuterii uzupełniającej całość wizerunku. Współpraca okazała się fantastyczna, Paulina wyglądała przepięknie. Zrozumiałam, że jej delikatna uroda pasuje perfekcyjnie do mojej biżuterii. Zaprosiłam ją do współpracy i udało się.

Frou Frou, fot. Grzegorz Gołębiowski

A. D.: Wcześniej wykonywałaś biżuterię szydełkowaną z drutu srebrnego. Skąd pomysł na taką technikę i czy jeszcze wrócisz do tych projektów?

J.G.: Przygoda z szydełkiem zaczęła się od mojej mamy, nauczycielki plastyki, która miała mnóstwo pomysłów na twórcze działania – malowała obrazy, haftowała, tkała gobeliny, robiła swetry na drutach oraz serwety na szydełku. Działałam razem z mamą, ale zawsze miałam potrzebę odcinania się od tzw. sztuki ludowej.

Zamieniłam więc kolorowe kordonki na szlachetny metal, aby uwspółcześnić, „przenieść na salony” formy, które kojarzą się z ludowym rzemiosłem. Biżuteria szydełkowana z srebrnego drutu to znak rozpoznawczy mojej marki. Praca nad kolekcją Kreski vs Kropki to tylko krótkie wakacje. Zaraz wracam do szydełka :)

Frou Frou, fot. Grzegorz Gołębiowski

A. D.: Czym jest dla Ciebie biżuteria?

J.G.: Biżuteria jest dla mnie formą wypowiedzi twórczej z… dodatkową funkcją użytkową. Musi przemawiać własnym językiem, posiadać indywidualny charakter, bronić się pozostawiona sama sobie, jak rzeźba. Z drugiej strony – powinna ożywać, tworzyć nowe znaczenia, gdy jest noszona i dopasowywać się, współgrać z charakterem właściciela.

BIO:

Jolanta Gazda – projektantka biżuterii artystycznej, absolwentka warszawskiej Wytwórni Antidotum, niedoszły matematyk, była charakteryzatorka/kostiumografka, od 2011 roku prowadzi pracownię złotniczą, gdzie rozwija własną markę FROU FROU. Od 2012 r. należy do Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych.

Grzegorz Gołębiowski – fotograf, absolwent Wyższego Studium Fotografii AFA we Wrocławiu i Instytutu Sztuk Pięknych w Zielonej Górze. Od lat związany z branżą filmową, aktualnie pochłonięty fotografią portretową osób znanych i tych jeszcze nieznanych, stały współpracownik Biura Promocji Miasta Wrocławia w zakresie fotografii architektury.

AUTORZY SESJI WIZERUNKOWEJ KRESKI vs KROPKI:

  • projekt i wykonanie biżuterii – Jola Gazda/ Frou Frou
  • fotografie – Grzegorz Gołębiowski
  • model – Paulina Chapko
  • make-up – Maks Smyczyński
  • fryzury – Aleksandra Mentel
  • fotografie packshotowe – Mikołaj Górecki

Zobacz także

Ludzie / #Wywiad

classic-jpg-12024

Inspiracje są wszędzie. Wystarczy czasami przymrużyć oczy…

Jagoda Matuła-Krawczyk z Matuszka Tattoo opowiada o swojej pasji i kolorach, które w jej pracach są szczególnie ważne!

Ludzie / #Artykuł

classic-jpg-11984

„Po pierwsze powoli” – na zajęciach metodą Feldenkraisa

Czym jest technika Feldenkraisa? Jak może pomoc w odzyskaniu równowagi?

Ludzie / #Wywiad

classic-jpg-11839

Konique – marka dla koniarzy

Konique to młoda polska marka produkująca unikalne produkty dla koniarzy! To magiczne produkty rzemieślnicze dla miłośników zwierząt.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.