Przetrwać FOMO
Czy boisz się, że coś Cię właśnie omija?
FOMO to typowe schorzenie XXI wieku. Fear of missing out, to strach przed tym, że przegapimy ciekawy event lub interesującą inicjatywę. Objawia się to m.in. uzależnieniem od internetu i social mediów i nieustannym sprawdzaniem maila, Facebooka, Instagrama czy Snapchata. To coraz częściej występująca choroba, nic więc dziwnego, że na tapetę wzięła ją projektantka Lara Défayes.
Jej projekt to podejście do FOMO z przymrużeniem oka. Według artystki niekoniecznie zawsze trzeba z nim walczyć. Wystarczy tylko lekko zapanować nad naszym lękiem. Według Défayes, lekiem ma być specjalny zestaw trzech prostych przedmiotów, które mają nam pomóc w poskromieniu FOMO w świecie offline. Jej projekt to praca dyplomowa na szwajcarskiej akademii sztuk pięknych ECAL. Nic więc dziwnego, że zestaw na pierwszy rzut oka zachwyca niebanalnym designem i pięknym czerwonym kolorem. Starannie wykonany stanowi przykład urokliwego gadżetu, jednak jest też użyteczny. Ma pomoc sprawdzić czy dane wydarzenie jest warte, by w nim uczestniczyć oraz jak właściwie trafić na miejsce eventu.
Co zatem znajdziemy w eleganckim metalowym pudełku? Są to trzy niepozorne przedmioty: kompas, gwizdek i latarka. Posiadają jednak wbudowany Bluetooth, dzięki czemu łączą się z Facebookiem i analizują aktualne, a także okoliczne wydarzenia. Gwizdek jest przeznaczony do zapoznania się z listą gości wydarzenia. Za każdym razem kiedy zagwiżdżesz, z listy gości najbliższego zdarzenia są odczytywane przez głośnik ich imiona. Kompas oczywiście wskazuje, w którym kierunku powinniśmy się udać, by dotrzeć na miejsce, natomiast latarka poprzez ilość wibracji informuje, ile czasu zostało do rozpoczęcia wydarzenia. FOMO survival kit wygląda nieco jak zestaw do przetrwania w dziczy. Taki był zamiar projektantki – w końcu, argumentuje, żyjemy w miejskiej dżungli. Jej zestaw to sympatyczny gadżet dla każdego, kto obraca się w sieci.
– Myślę, że wszyscy na co dzień odrobinę cierpimy na FOMO, nawet o tym nie wiedząc. Nie chodzi tylko o Millenialsów, ale o całe społeczeństwo – podkreśla Défayes. Na razie jej zestaw to jedynie projekt artystyczny, ale w dobie wszechobecnych social mediów, jego komercjalizacja wydaje się być całkiem prawdopodobna.
Źródło: Label / Lara Défayes