/hamag/assets/mikroplastik-slider-jpg-13156.jpeg

Mikroplastik to nie mikroproblem

Obrazki przedstawiające słomki i inne jednorazowe przedmioty, z którymi zwierzęta muszą dzielić miejsce do życia, wywołują smutek. To jednak niejedyny wróg, z którym należy walczyć. Mniejszy brat plastiku – mikropastik – nie jest mniejszym problemem.

Data publikacji: 03.02.2022

Mikroplastik = megaproblem

Zaraz, zaraz – mikroplastik? To nie brzmi groźnie – jak mikroproblem. Z tym że jednak problem jest to niemały, żeby nie powiedzieć: olbrzymi. Według podpartych nauką szacunków oceaniczne dna pokryte są… przeszło 14 milionami ton mikroplastiku. Jego pojedyncze drobinki najczęściej nie są widoczne gołym okiem, ale w takiej ilości to już zupełnie inna sytuacja. 

Plastik w takich mikrocząstkach stanowi poważne zagrożenie dla ekosystemu, dla zamieszkujących oceany zwierząt, a także dla ludzi. Mikroplastik trafia do naszych szklanek w wodzie z kranu, a badanie przeprowadzone przez WWF wykazało, że w ciągu tygodnia wdychamy i wypijamy tyle (mikro)plastiku, że wystarczyłoby go do wyprodukowania karty kredytowej. 

Na dnie oceanu spoczywa 14 ton mikroplastiku

Można wyróżnić jego trzy rodzaje. Mikroplastik pierwotny to po prostu małe elementy z tworzywa sztucznego trafiające do środowiska. Mikroplastik wtórny jest wynikiem rozkładu większych przedmiotów z tworzywa sztucznego. I jest też mikropastik pochodzenia tekstylnego – polar, nylon czy spandex to materiały, które zarówno podczas produkcji, jak i w trakcie prania mogą uwalniać mikroplastik do środowiska. 

Jak wyeliminować mikroplastik?

O ile wyławianie „zwykłego” plastiku da się w nietrudny sposób zrealizować, to już eliminacja mikroplastiku z oceanu stanowi zdecydowanie większy problem. Nie jest to jednak niemożliwe do wykonania i kolejne organizacje próbują coś na tym polu działać. W dodatku dobrą zmianę można rozpocząć już w domu. 

Można na przykład ograniczyć zakup produktów tekstylnych wykonanych z materiałów sprzyjających uwalnianiu mikroplastiku. Można też stosować dodatkowe filtry i torby na takie ubrania. Już niebawem na rynku pojawi się również owoc współpracy firm Samsung i Patagonia – pralka, która zapewni efektywne pranie odzieży, a zarazem zredukuje do minimum uwalnianie mikroplastiku do otoczenia. 

Warto zaznaczyć, że to nie pierwszy raz, kiedy Samsung angażuje się w projekt mający na celu ochronę środowiska. Wystarczy wspomnieć o technologii Ecobubble (pozwalającej zmniejszać zużycie prądu) czy AI Wash (optymalizującej wykorzystanie wody i detergentu). – „Samsung niezmiennie angażuje się w działania, które umożliwiają użytkownikom prowadzenie zrównoważonego  życia i nadal będzie opracowywać rozwiązania minimalizujące negatywny wpływ swoich urządzeń na środowisko” – przekonuje producent. 

Źródło: Samsung, WWF, informacja własna

Zobacz także

Trendy / #News

i-dz-icon-jpg-13185

Małe zmiany dla dużej różnicy

Już 22 kwietnia obchodzić będziemy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Z tej okazji warto poszukać sposobów na to, by zadbać o naszą planetę.

Trendy / #News

ikea-wiosna-icon-jpg-13175

Wiosenny powiew świeżości w IKEA

Wraz z wiosną w sklepach IKEA pojawiają się nowości produktowe, pozwalające tchnąć nieco świeżości do naszych czterech ścian.

Trendy / #News

s-d-icon-jpg-13159

Sztuka w cyfrowej odsłonie

Sztuka i technologia coraz częściej się przecinają. Chociaż nie, to złe słowo – raczej się: uzupełniają. Najlepszym tego dowodem jest ogłoszona właśnie współpraca pomiędzy domem aukcyjnym DESA Unicum a firmą Samsung.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.