/hamag/assets/otwarcie-jpg-4022.jpeg

Kolor może odjąć nawet dziesięć lat!

Analiza kolorystyczna to klucz do stworzenia spójnego wizerunku. Jak ją wykonać?

Data publikacji: 08.08.2016

Sporo stereotypów narosło wokół typów urody i pasujących doń kolorów. Jestem pewna, że moja rozmowa z kolorystką – Gabrielą Kołodziejczyk rozwieje wasze wątpliwości!

Angelika Drygas: Czy typy urody istnieją? Ty jako kolorystka na pewno to wiesz! Czy można na podstawie odgórnie wytyczonych schematów budować swój styl i wizerunek?

Gabriela Kołodziejczyk: Bardzo podstawowym podziałem typów urody jest podział na typ chłodny i ciepły. To jednak nie stanowi dla większości nas ułatwienia w doborze kolorów. Łatwiejszym do zrozumienia jest podział na cztery typy pigmentacyjne: dwa ciepłe (wiosna, jesień) i dwa chłodne (zima, lato). Nie bez powodu nazwy te pochodzą od pór roku. Tak jak pory roku przenikają się wzajemnie, tak nasza pigmentacja również. Możemy być połączeniem wiosny i lata, wiosny i jesieni, zimy i lata, zimy i wiosny.

W bardzo dużym uproszczeniu – latem kolor powietrza jest bardziej niebieski, ponieważ o tej porze roku słońce znajduje się pod innym kątem w stosunku do naszej planety. Wszystko, co umiejscowione jest na zewnątrz, czyli cała przyroda, w ogólnym odczuciu jest bardziej spłowiałe. Nie ma dużych kontrastów. W przeciwieństwie do wiosny, gdzie światło jest ciepłe, bardziej żółte, co powoduje, że kolory stają się żywe oraz intensywne. Zima natomiast cechuje się dużymi kontrastami, a jej kolorem przewodnim będzie fiolet. Jesień jest, podobnie jak zima – ciemna, ale o wiele bardziej przygaszona, tak jak sama pora roku. Kolory są głębokie, ale nie tak intensywne jak zimą – biały czysty śnieg – przy nim wszystkie barwy będą kontrastujące.

Podobnie jak pory roku mają swoje atrybuty kolorystyczne, tak każdy człowiek ma swoje własne, podobne do pór roku. Niektóre osoby w ogólnym odbiorze są przygaszone i bez kontrastów (lato – Angelina Jolie), inne są wyraźne, ciepłe z piegami i rudymi włosami, a jeszcze inne cechują się mocnym kontrastem pomiędzy cerą, a włosami. O każdej porze roku możemy wyróżnić trzy podtypy, które jeszcze bardziej ułatwiają nam sprawę.

Niestety bez profesjonalnie przeprowadzonej analizy kolorystycznej nie jesteśmy w stanie ostatecznie stwierdzić, do którego z typów należymy i jakie mamy swoje najkorzystniejsze barwy personalne. W tym celu musimy porównać reakcje skóry ze stu specjalnie barwionymi chustami, czyli przeprowadzić analizę kolorystyczną. Dopiero po tym procesie możemy wyciągać wnioski, do jakiego typu kolorystycznego należymy. Te kolory, w których wyglądamy na wypoczętych i świeżych wskażą, którym typem kolorystycznym jesteśmy.

A.D.: Brzmi intrygująco… Jakie barwy zatem dobierać do danych karnacji? Ogólnie rzecz ujmując oczywiście!

G.K.: Znowu w bardzo dużym uproszczeniu i uogólnieniu! Każdy przypadek jest inny i zawsze trzeba go zanalizować. Wiosenne typy charakteryzują się ciepłym, jaśniejszym odcieniem skóry (Nicole Kidman, Katherine Heigl, Cate Blanchett) i pasują do nich jasne żywe barwy. Kolory te zawierają przeważnie dużo żółtego i należą do barw ciepłych – są jaśniejsze i żywe, tak jak przyroda budząca się po zimie do życia ma intensywne kolory. Tym samym istnieje prawdopodobieństwo, że takie barwy będą pasowały do ciepłych typów wiosennych.

Typ letni jest przygaszony, jasny i chłodny (Angelina Jolie, Reese Witherspoon). W takich też kolorach będzie się dobrze prezentować „pani lato”. Nie jest to regułą, ale z mojego doświadczenia wynika, że jasne typy letnie dobrze odnajdują się w pastelach, szczególnie mężczyźni wyglądają oszałamiająco w pastelowych różach. Choć ten odcień nie kojarzy się jako męski, efekt, który wywołuje dobrze dopasowany róż jest całkowicie przeciwny. Może dlatego Włosi tak lubią tę barwę?

Jesień to kolory przygaszone z domieszką zieleni albo starego złota (Jennifer Lopez). Takie barwy będą pasować do typów jesiennych. Ciemne, głębokie kolory, ale nie tak kontrastujące jak w zimie. To dość istotne, by barwy jesieni były ciemniejsze i głębokie, ale przygaszone, tzn. znajdują się bliżej siebie na kole kolorów.

Zima – tutaj można szaleć. Głębokie zimy w typie Salmy Hayek mogą bawić się fuksjami, kobaltami, szmaragdami, czerwieniami, cytrynową żółcią. Uwaga: kolory te muszą być chłodne, będą miały domieszkę fioletu i niebieskiego.

A.D.: Dziękuję, to rozwiązuje kilka ważnych dla mnie kwestii! A jak skomponować swój spójny wizerunek? Co wziąć pod uwagę?

G.K.: Jeśli chcemy skomponować swój własny wizerunek należy zacząć właśnie od analizy kolorystycznej. To dzięki niej dowiemy się, które barwy będą do nas najbardziej pasować. Każdy kolor potrafi wywołać określony efekt. Mając taką świadomość, możemy wykorzystywać kolor w określonym celu, np. mój styl ubierania można nazwać prostym, minimalistycznym, ale mam jedną czerwień (nawet nie jest ładna), w której sprawiam wrażenie bardzo kobiecej. Podobnie było z klientami. Niektórzy w danym kolorze stawali się bardziej kompetentni albo wzbudzali większe zaufanie. Widziałam, jak kolor odejmował co najmniej dziesięć lat, dodawał męskości, z chłopczycy zrobił uwodzicielską dziewczynę, dodał tajemniczości. Takich przykładów jest mnóstwo. Jeśli wiemy, jak wykorzystać dany kolor, możemy sobie pomagać: załatwić podwyżkę w pracy, wygrać negocjacje, ukryć skutki całonocnej zabawy [śmiech].

A.D.: Jaka jest Twoja rola w tym procesie?

G.K.: Jako kolorystka odpowiadam za dobór barw personalnych, a z tym wiąże się kreacja wizerunku klienta. Nasze indywidualne kolory to takie, które z nami harmonizują, wpływają na nasze dobre samopoczucie… Moją rolą jest zaproponowanie kompozycji kolorystycznej ubrań, kolorystyki makijażu, włosów. Tłumaczę również jak posługiwać się kolorami. To, co mamy w próbniku, to nie są wszystkie kolory świata, dlatego klient musi wiedzieć, na jakie atrybuty kolorystyczne powinien zwracać od teraz uwagę. Indywidualne kolory mają również przełożenie na wnętrza, w których mieszkamy. One też powinny być zgodne z naszym paszportem kolorystycznym (kolory ścian, pościel).

Znam takie osoby, które tak bardzo zaprzyjaźniły się z wynikiem swojej analizy, że nawet ręczniczki do kuchni  muszą być z nim zgodne [śmiech]. To mój mały-wielki sukces. Świetnie wykonana analiza sprawdza się również  w dniu ślubu!  Paniom młodym dobieram odpowiedni odcień bieli sukni i kolor dodatków. Tort też ma znaczenie! Dlaczego nie zrobić go w naszych najlepszych tonacjach? Para młoda musi harmonizować ze sobą i całą oprawą wesela. Pan młody nie może przytłoczyć panny młodej, jeśli ta  ma delikatną kolorystykę. Dzięki analizie można znaleźć złoty środek, tak by wszystko tworzyło spójną całość. Analizę kolorystyczną warto wypróbować również przy doborze zapachów, tkanin, biżuterii. Tak naprawdę ma to wpływ na całe życie.

A.D.: Jakie są najczęstsze błędy podczas dobierania kolorów do swojego typu urody?

G.K.: Najczęstszym błędem jest po prostu brak świadomości. Za bardzo podążamy za modą, która niestety nie  pasuje  wszystkim. Jeśli już upieramy się przy jakimś niekorzystnym odcieniu marynarki czy koszuli, to możemy przełamać tę rzecz dobrze dobranym dodatkiem, np. szalikiem w odpowiednim odcieniu. Najgorszym przypadkiem jest źle dobrany kolor włosów! To potrafi zaburzyć wszystko! Zdarzają się za ciepłe albo za chłodne tonacje. W swojej pracy poznaję kobiety, które mają źle dobrany odcień. Oczywiście należy próbować, eksperymentować  i bawić się swoim wizerunkiem, ale na poziomie barw personalnych. Często spotykam się ze zbyt ostrymi kolorami. My słowianki lubimy upierać się przy zbyt jasnych i zbyt ostrych blondach ! Błagam, nie idźmy tą drogą! Bardzo jasny kolor nie będzie nam pasował tylko dlatego, że urodziłyśmy się blondynkami. Przeciwnie!

Brak harmonii włosów z cerą pokaże jej wszystkie niedoskonałości. Będziemy wyglądać agresywnie albo na schorowanych! Kolejnym przykładem jest rudy. Tego koloru też lubimy nadużywać. To, co mi w takim przypadku przeszkadza, to za chłodny odcień skóry w stosunku do odcienia rudego. Widzę od razu, że kolor jest kompletnie "obok". Ale to nie wszystko. Kobiety dojrzałe nagminnie nadużywają czerni. W pewnym wieku kolory powinny być już trochę bardziej stonowane. Tak samo dzieje się z nami – kolory w naszym organizmie również tracą na intensywności, zatem za ciemne i za jasne tonacje dla pań w dojrzałym wieku są nieodpowiednie.

A.D.: To prawda, w niektórych barwach wyglądamy starzej, w innych bardziej promiennie! Jakie kolory powinnyśmy wybierać latem?

G.K.: Jeśli chodzi o kolory na lato, to sugeruje jasne, ale dla każdego "jasne" będzie miało inne znaczenie. Na rok 2016 Pantone zaproponował kolory rose quartz i serenity. Są to kolory, które mają przypominać niebo latem. Rzeczywiście są lekkie i rześkie. Idealne na tę porę roku! Zatem korzystajmy! Dla fanek pastelowych, romantycznych stylizacji to strzał w dziesiątkę! Pamiętajmy jednak, że jest to trend, dlatego musimy uważać, by nie stać się jego ofiarą. W tych kolorach prawdopodobnie odnajdą się jasne wiosny i lata. W pozostałych przypadkach radzę przemycać je w małych dodatkach – może pasek, bransoletka, torebka, lakier do paznokci.

Gabriela Kołodziejczyk

Gabriela Kołodziejczyk – na co dzień fryzjer-stylista w salonie „Labirynt Fryzur” w Poznaniu. Jest również kolorystką i wykonuje analizy kolorystyczne oraz całą stylizację sylwetki. Personal shopper i stylistka, także wizerunku ślubnego. Swój zawód uważa za misję i kieruję się tą samą zasadą, co lekarz – "po pierwsze nie szkodzić"! Jako fryzjerka szuka swoim klientom tego właściwego i zarazem wyjątkowego odcienia włosów! Głodna wiedzy i doświadczeń.

Chętnie odpowie na Wasze pytania: gabrysiakolodziejczyk@gmail.com

Zobacz także

Wdzięk / #Recenzja

classic-jpg-11360

Naturalne antyperspiranty – top 3

Jakie naturalne antyperspiranty wybierać, aby nie zaszkodzić zdrowiu, ale jednocześnie zadbać o higienę?

Wdzięk / #Recenzja

coffee-scrub-classic-jpg-11117

Bare Care – peeling kawowy na jesień

Bare Care to nowość na rynku kosmetyków naturalnych. Bare Care to peeling kawowy stworzony dla fanek aromatycznych ziaren!

Wdzięk / #Recenzja

classic-jpg-11109

Hmilk no stress – test mleczka do włosów farbowanych

Hmilk no stress to nowość marki Oway, która w swoim portfolio posiada same naturalne i przyjazne włosom preparaty. Jak mleczko wypadło w testach?

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.