/hamag/assets/otwarcie-jpg-7113.jpeg

W magicznym świecie Józefa Wilkonia

Co się wydarzy, kiedy w ręce uznanego artysty wpadną elektroniczne zabawki? Stanie się coś niezwykłego!

Data publikacji: 07.01.2017
Józef Wilkoń to artysta o niezwykłej wyobraźni i pasji twórczej: spełniony jako ilustrator i rzeźbiarz, a mimo to wciąż poszukujący nowych wyzwań. Jakiś czas temu, ulegając fascynacji możliwościami najnowszych technologii, zamienił farby i pędzle na elektronicznie generowane plamy, kropki i kreski. Wynikiem jest, między innymi, urocza książka Zbuntowany Elektron, a także wystawa Elektroniczne Impresje Wilkonia w galerii Limited Edition.

Trudno wyobrazić sobie lepszą przestrzeń dla prezentacji najnowszych prac tego uznanego w Polsce i na świecie artysty niż przestrzeń wirtualna – a właśnie przede wszystkim w takiej przestrzeni galeria Iwony Staroszczyk prezentuje swoich artystów. Nie bez powodu też wspominam na samym początku bajkę o szalonym Elektronie, wydaną w 2015 roku. Geneza tych wyjątkowych ilustracji, będących efektem połączenia sprawnego gestu artystycznego Wilkonia z prostotą obrazów powstających w programie komputerowym, powiązana jest bowiem z historią powstania ilustracji książkowych. Jak opowiada wydawczyni, Marta Lipczyńska-Gil:

Ponad rok temu w domu pana Józefa pojawił się iPad. Kurzył się, przekładany z kąta w kąt, aż któregoś dnia pan Józef zaczął się nim bawić jak dziecko. Odkrywał jego możliwości. Program Paper ujawnił swoją prostotę i intuicyjność. Pan Józef zaczął szaleć z tą materią – jednym palcem łączył na niewielkim ekranie kreski, plamy, zmieniał tła. (…) Kiedy już minęła pierwsza faza fascynacji i okazało się, że rysunki układają się w pewną całość, powstał pomysł na książkę.

W galerii Limited Edition zobaczymy zarówno grafiki komputerowe, które kontynuują wątek zapoczątkowany w bajce o Elektronie, jak i takie, które stanowią wariację na temat charakterystycznego i rozpoznawalnego stylu artysty. Z jednej strony, ilustracje stworzone na powierzchni ekranu są bardziej syntetyczne i operujące większym uproszczeniem niż prace akwarelą na papierze. Z drugiej strony jednak, w zastosowanych efektach zestawione są ze sobą: mocna kreska, lekko rozmyta plama i stonowana paleta kolorów – obecne we wszystkich niemal ilustracjach Wilkonia.

Artysta, znany z doskonałej umiejętności wyrażania zwierzęcych charakterów za pomocą zaledwie kilku ekspresyjnych ruchów pędzla czy piórka, również w pracach „elektronicznych”, dąży do formalnej prostoty i do szerokiego spektrum prezentowanych typów charakterologicznych oraz wachlarza emocji. W pracach obecnych na wystawie nieujarzmiona fascynacja światem fauny przeplata się z najnowszym olśnieniem światem maszyn, technologii i elektroniki. Pierwszą widzimy w serii ilustracji ukazujących stada żyraf i tabuny koni, drugą zaś w cyklu poświęconym Elektronowi. Z bajki o tym niesfornym bohaterze dowiemy się o jego fascynacji muzyką – stąd na wystawie znajdziemy również prace poświęcone muzykom takim jak: amerykański wokalista i tekściarz Jimmy Carter, trębacz Miles Davis, Mick Jagger z Rolling Stones czy słynny pianista George Gershwin. Wydaje się, że właśnie w ilustracjach muzycznych artysta osiąga mistrzostwo w operowaniu abstrakcyjną, dynamiczną formą, której jednocześnie towarzyszą liczne instrumenty muzyczne oraz muzyczne atrybuty. Struny zmieniają się tutaj w pięciolinie, a elementy instrumentów raz są ich integralną częścią, by innym razem stać się nutami.

W prezentowanym na wystawie cyklu Układy scalone Wilkoń pod pretekstem zilustrowania tytułowych układów sięga po spektrum abstrakcyjnego języka, w którym nic nie jest wyrażone wprost. Możemy zatem traktować te prace jako wariacje na temat technologii, ale też jako czysto geometryczne kompozycje, w których dopatrzymy się zarówno malarskich diagramów o tajemniczej proweniencji, jak i form organicznych: małych żyjątek i owadów czy też kosmicznych konstelacji. W dziełkach tych, o zróżnicowanym stopniu skomplikowania formalnego, mamy do czynienia z mocnymi kontrastami pomiędzy ciemnym tłem, a białymi, rozświetlonymi kształtami, które zdają się iluminować niczym neony. Niektóre prace, takie jak Układy scalone XI, dążą do swego rodzaju antropomorfizacji i można by je przez to zestawić w interesujące układy kompozycyjne z wybranymi ilustracjami przedstawiającymi Elektrona czy wspomnianych wyżej muzyków.

Siłą rzeczy, wirtualna wystawa, w której prace możemy oglądać jedynie w jednostajnym ciągu kolejnych obrazów pojedynczo wyświetlających się na ekranie komputera czy telefonu, pozbawia możliwości eksperymentowania z wizualnymi powiązaniami pomiędzy poszczególnymi dziełami. Jednym słowem – jesteśmy zdani na własną wyobraźnię. W uporządkowaniu ilustracji odnajdziemy jednak pewien klucz: od animalnej figuracji, do której Wilkoń przyzwyczaił swoich odbiorców (kolorowa, niezwykle radosna Konstelacja Żyrafy, ekspresyjne Tabun i Czwórka), następuje stopniowe przejście ku coraz mocniejszej geometryzacji ilustracji „muzycznych” (poświęcona Gershwinowi Błękitna Rapsodia czy Książę Rocka), by osiągnąć stopień syntezy prac takich jak Układy scalone XIV-XXV.

Galeria Limited Edition jest pionierską galerią, jeśli chodzi o prezentowanie sztuki online. Dotychczas konsekwentnie wystawiała w ten sposób fotografię (Marcin Ryczek: The Moment), a tym razem ilustracje wykonane techniką komputerową. Tym bardziej fascynujący jest fakt zaprezentowania artysty takiego formatu jak Józef Wilkoń, którego ilustracje pojawiły się w tysiącach książek, a który nadal czynnie tworzy i rozwija się twórczo. Witalność, jaka bije z prac obecnych na wystawie Elektroniczne Impresje, stanowi doskonałe odniesienie do biografii twórcy, który przeżył wojnę, Powstanie Warszawskie i okres komunizmu w Polsce (wiele z tych faktów artysta przytacza w wywiadzie towarzyszącym wystawie), a przy okazji uczestniczył w kilkudziesięciu wystawach na całym świecie, gdzie pokazywał zarówno swoje ilustracje, jak i rzeźby. Artysta wielokrotnie eksperymentował z materiałami, fakturami i technikami, a w jego najnowszych pracach widać tę niespożytą chęć do dalszej eksploracji różnorodnych mediów sztuki. Jedyne, co pozostaje niezmienne to twórcza charyzma, wielki talent i ogromna wrażliwość na zmieniającą się rzeczywistość.

Wystawa Elektroniczne Impresje Wilkonia czynna od 16 października 2016 roku na stronie limitededition.pl, a także w warszawskiej Galerii Delfiny w dniach 7 grudnia 2016 – 5 stycznia 2017.

Zobacz także

Trendy / #News

inkubator-1classic-jpg-11952

Inkubator dla czworonogów

Noworodki to istoty bardzo delikatne. Nie dotyczy to jedynie ludzi – kocie i psie maluchy też potrzebują opieki. Dlatego lubelski uniwersytet zainwestował w inkubator dla zwierząt.

Trendy / #News

talerz-classic-jpg-11766

Doznania znad talerza

Wiecie jak elegancko zjeść spaghetti, owoce morza, czy lasagnę? Czy kiedyś zestresowaliście się na oficjalnym obiedzie lub pogubiliście w etykiecie? Nie jesteście jedyni.

Trendy / #News

whisky-me-classic-jpg-11968

Whisky Me – trunek w wersji mini

Kojarzycie soczki w woreczkach, tak popularne w latach 90.? Dzięki pewnemu start-upowi, powracają, tylko że w wersji wysokoprocentowej jako Whisky Me.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.