/hamag/assets/heliograph-slajd-jpg-11173.jpeg

Heliograph, robotyczny dziennikarz

Wiesz kto stoi za newsami, które czytasz? Profesjonalny dziennikarz, stażysta, marketingowiec, a może... komputer? Spokojnie, akurat tę informację napisał człowiek, ale… jest też Heliograph!

Data publikacji: 09.10.2017

Teoretycznie warsztat dziennikarski nie jest łatwy. Może się co prawda wydawać, że wystarczy słownik pod ręką i zadany temat, by powstał tekst, który może trafić na portal lub do gazety, ale to stanowczo za mało. Trzeba bowiem wykazać się wieloma umiejętnościami, by news był nie tylko zlepkiem informacji, ale też by czytał się gładko i przyjemnie. Znajomość budowy newsa, elementów, które muszą się w nim znaleźć czy choćby zabiegów językowych, takich jak zeugma, to podstawa. Do tego dodać należy lekkie pióro, dociekliwość oraz umiejętność zachowania obiektywizmu. Teoretycznie więc nie każdy poradzi sobie z tym zadaniem. Washington Post mimo to postanowił zamiast na dziennikarzy postawić na algorytm (Heliograph). Jakie były tego efekty?

850 postów. Tyle zamieszczonych newsów w zeszłym roku w Washington Post było dziełem robota. Heliograph, bo tak nazywa się robot odpowiedzialny za to zamieszanie, zaczął od pisania wiadomości dotyczących Olimpiady w Rio de Janeiro. Stanowczo nie próżnował, bo napisał ich ponad 300! Efekty jego pracy były na tyle zadowalające, że wspierał redakcję pisząc także newsy o wyborach prezydenckich w USA. Poza krótkimi newsami, Heliograph zadbał też o tweety i posty w innych social mediach dziennika. Teksty były na tyle zgrabne, że nikt nie zauważył różnicy w stosunku do tych pisanych przez człowieka. 500 wiadomości dotyczących wyborów prezydenckich zapewniło Washington Post aż 500 tysięcy odsłon! Dlatego w przyszłości dziennik planuje wykorzystywać robota jeszcze intensywniej. Czy to oznacza lawinę zwolnień w redakcji? Absolutnie nie.

Robot odpowiada za research oraz tworzenie prostych i krótkich informacji, dzięki czemu ludzcy dziennikarze mogą skupić się na ambitniejszych materiałach. Wspiera ich on też jako pomoc w wyszukiwaniu tematów. Może się okazać, że w przyszłości dostanie jeszcze więcej zadań, które jako wtórne i mało twórcze odciążą redakcję i pozwolą powrócić do uważnego dziennikarstwa w klimacie slow. W końcu dziennik o takiej tradycji jak Washington Post, powinien być kojarzony z wyjątkową jakością materiałów i poruszaniem niebanalnych tematów. Niestety nie zawsze jest na to czas, gdy trzeba przygotowywać ogromne ilości krótkich, niemal sms-owych newsów na strony i social media. Roboty takie jak Heliograph mogą temu zaradzić.

 

Źródło: Business Insider

Zobacz także

Trendy / #News

inkubator-1classic-jpg-11952

Inkubator dla czworonogów

Noworodki to istoty bardzo delikatne. Nie dotyczy to jedynie ludzi – kocie i psie maluchy też potrzebują opieki. Dlatego lubelski uniwersytet zainwestował w inkubator dla zwierząt.

Trendy / #News

talerz-classic-jpg-11766

Doznania znad talerza

Wiecie jak elegancko zjeść spaghetti, owoce morza, czy lasagnę? Czy kiedyś zestresowaliście się na oficjalnym obiedzie lub pogubiliście w etykiecie? Nie jesteście jedyni.

Trendy / #News

whisky-me-classic-jpg-11968

Whisky Me – trunek w wersji mini

Kojarzycie soczki w woreczkach, tak popularne w latach 90.? Dzięki pewnemu start-upowi, powracają, tylko że w wersji wysokoprocentowej jako Whisky Me.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.