/hamag/assets/otwarcie-jpg-8899.jpeg

Lagom – filozofia środka

Lagom to filozofia, dzięki której mamy nauczyć się żyć rozsądnie i umiarkowanie, ale jednocześnie komfortowo i szczęśliwie.

Data publikacji: 28.04.2017

A gdyby tak zapomnieć o kuszących promocjach i kolejnej parze butów? Gdyby tak zapomnieć o wiecznym „chcieć” i przerzucić się na radosne „być”, tu i teraz? Jeśli dla niektórych nazwanie tego stanu rzeczy okaże się pomocne, to czemu nie promować stylu życia nowym, chyba już modnym określeniem „lagom”.

Lagom po szwedzku znaczy umiarkowany. Z jednej strony stanowi zwykłe stwierdzenie. Można na przykład na pytanie o spotkanie w pracy odpowiedzieć, że było lagom, z drugiej strony oznacza coś więcej, filozofię życia. Podczas gdy hygge skupiało się na tworzeniu sielskiej atmosfery w domu i wśród przyjaciół, lagom lansuje nieco inne podejście do tematu. Co dokładnie? Czyścimy przestrzeń wokół siebie, zamiast przytulnych poduch, koców i niezliczonej ilości świec wybieramy klimat nieco bardziej minimalistyczny. Bo lagom to ani nie za dużo, ani nie za mało, czyli w sam raz. Skromne, proste życie w zgodzie z naturą, dalekie od wybujałego konsumpcjonizmu, którego tak pełno w naszej codzienności. Hygge odnosiło się raczej do chwili, lagom to bardziej styl bycia, budowany na pielęgnowaniu fundamentalnych wartości. To proste, bierzemy tyle ile tak naprawdę nam potrzeba, nic ponadto.

Wiele osób na pewno oburzy się na takie ciągłe nazywanie, określanie modnymi słówkami tego, co każdy z nas gdzieś tam wie i czuje. Tym razem do umiarkowanego podejścia do zakupów, minimalizmu i oszczędnego trybu życia dorabia się specjalną etykietkę. Z jednej strony może się to wydawać niemądre, po prostu, z drugiej zaś, jeśli to taki zrównoważony trend niosący pozytywne zmiany, to dlaczego go nie lansować? Choć już wiele marek zrobiło z niego użytek marketingowy, to warto podejść do tematu rozsądnie, czyli lagom. Firmy produkujące ecoodzież i kosmetyki naturalne w pełni zsolidaryzowały się ze szwedzką tendencją. Ikea zaprezentowała projekt "Living Lagom", pokazując, że bycie eko może być osiągalne dla każdego. Bo trzeba wiedzieć, że lagom mocno opiera się na idei życia z poszanowaniem natury.

Oszczędzanie wody, recykling, zdrowe odżywianie, zrównoważony i minimalistyczny design to główne jego elementy. Dzięki takiemu podejściu ma nam się żyć lepiej i mniej stresująco. Ciągła pogoń za pieniędzmi i byciem lepszym, piękniejszym i bardziej zaradnym ma odejść w zapomnienie. Można przecież czuć się dobrze z tym, co się ma i nie marzyć o nowym superaucie czy dwudziestu parach kolejnych butów. Trzy dobrej jakości sukienki wystarczą, nie musimy mieć ich w szafie trzydzieści, aby dobrze się ubierać.

We wnętrzach niech króluje minimalizm, nie mylmy go z ascetyzmem, ma być wygodnie i ładnie, ale bez przepychu. Wnętrza winny być harmonijne i spójne. Wybieramy naturalne tkaniny, meble pochodzące z tak zwanego odzysku, twórczo przerobione lub wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. W tej filozofii przyda się trochę sprytu, który pomoże zaaranżować przestrzeń tak, aby wykorzystać niepotrzebne z pozoru elementy i stworzyć nowe obiekty (osławione palety, stare krzesło z nowym obiciem, z drzwi robimy regał, itp.). W ten trend idealnie wpisuje się barwa roku wybrana przez firmę Pantone – Greenery. Ma być zielono, zdrowo i eko!

Lagom uczy nas, że skromne życie też może być szczęśliwe. Spacery na świeżym powietrzu, spotkania z przyjaciółmi, bycie tu i teraz – lokalnie to przepis na radosne dni. Lepiej wydawać mniej pieniędzy i czerpać radość z pasji i hobby niż stać w kolejce w zatłoczonej galerii handlowej z naręczem kolejnych ubrań czy bibelotów. A Wam, podoba się życie zgodne z filozofią lagom?

Zobacz także

Trendy / #News

inkubator-1classic-jpg-11952

Inkubator dla czworonogów

Noworodki to istoty bardzo delikatne. Nie dotyczy to jedynie ludzi – kocie i psie maluchy też potrzebują opieki. Dlatego lubelski uniwersytet zainwestował w inkubator dla zwierząt.

Trendy / #News

talerz-classic-jpg-11766

Doznania znad talerza

Wiecie jak elegancko zjeść spaghetti, owoce morza, czy lasagnę? Czy kiedyś zestresowaliście się na oficjalnym obiedzie lub pogubiliście w etykiecie? Nie jesteście jedyni.

Trendy / #News

whisky-me-classic-jpg-11968

Whisky Me – trunek w wersji mini

Kojarzycie soczki w woreczkach, tak popularne w latach 90.? Dzięki pewnemu start-upowi, powracają, tylko że w wersji wysokoprocentowej jako Whisky Me.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.