/hamag/assets/otwarcie-jpg-12381.jpeg

Co zamiast Allegro?

Po 20 latach coraz częściej słychać głosy co zamiast Allegro? Dlaczego tak jest i jakie są dobre alternatywy do zakupów na Allegro.

Data publikacji: 18.03.2019
Trudno znaleźć w Polsce osobę, która nie znałaby Allegro. Internetowy gigant działający w obszarze e-commerce chwali się 20 mln zarejestrowanych klientów. Platforma powstała w 1999 roku i od samego początku cieszyła się dużą sympatią. Polacy zakochali się w licytacjach i możliwości kupna atrakcyjnych produktów dobrych cenach. Dziś po 20 latach coraz częściej słychać, że ta miłość słabnie i jest zastąpiona przez rozdrażnienie i niechęć. Co spowodowało takie zmiany?

Sprzedający nie mają głosu

Przez długie lata działania serwisu, sprzedający i kupujący mieli równe prawa. Po ostatnich zmianach już tak nie jest. Osoba sprzedająca towar nie ma prawa skomentować transakcji. W efekcie licytacje stały się mniej atrakcyjne.

Załóżmy, że wystawiasz na aukcję swój smartfon. Kupujący podbijają cenę i aukcja kończy się wyłonieniem najlepszej oferty. Kontaktujesz się ze zwycięzcą i prosisz o uregulowanie płatności. A ten odpisuje, że właściwie to się rozmyślił. Albo co gorsza kupi, ale pod warunkiem, że obniżysz wylicytowaną cenę. Szok? Kłopot w tym, że niewiele na to poradzisz. Bo Allegro wyłączając możliwość komentowania transakcji przez sprzedających, odebrało im możliwość obrony przez nieuczciwymi kupującymi.

Składasz więc wniosek o zwrot prowizji. Na rozpatrzenie możemy czekać nawet do dwóch tygodni, zależnie od reakcji i dobrej woli kupującego, ale co gorsza, w odpowiedzi od Allegro możesz też otrzymać informacje, że prowizja nie została uznana, bo kupujący nie potwierdził naszego zgłoszenia. Szkopuł w tym, że wniosek o prowizję można złożyć tylko raz do jednej aukcji, potem trzeba korzystać z osobnych formularzy kontaktowych.

Wysokie prowizje

Załóżmy jednak, że nie masz pecha i trafiłeś na uczciwego kupującego. Sprzedałeś swój towar i zaglądasz na zakładkę z twoimi zobowiązaniami wobec Allegro. Tu może cię czekać kolejna niespodzianka. Prowizja od sprzedaży może wynieść na przykład 9%. Więc prowizja za towar o wartości 500zł wyniesie 45zł. Sporo jak za pośrednictwo w sprzedaży, prawda. Niektóre sklepy internetowe nie mają nawet takiej marży na nowych produktach.

Układ ofert dyskryminuje drobnych sprzedających

Przez wiele lat działalności Allegro zasady listingu ofert w danej kategorii były proste. Nowe oferty zaczynały na końcu listy i z czasem pięły się do góry. Ten system zastąpiony został przez mechanizm „trafności”. Różnego rodzaju algorytmy oceniają ofertę i wskazują jej miejsce w listingu. Jako drobny sprzedawca możesz ich nie znać. A więc twoja oferta może „wisieć” gdzieś w środku listingu, pozostając słabo widoczna. Oczywiście klient ma możliwość zmiany sposobu filtracji ofert. Ale nie każdy to przecież zrobi.

Konkurencja ze strony samego serwisu

Zmiana, która jest coraz bardziej widoczna w ostatnich latach. Stała się rzeczą trudna do zrozumienia przez wielu sprzedawców. Allegro zaczęło z nimi konkurować. Platforma w wielu obszarach przestaje być tylko pośrednikiem i zaczyna prowadzić własną sprzedaż. Jakie masz szanse w starciu z internetowym gigantem na swoim własnym podwórku? Tu odpowiedź nasuwa się sama – u siebie może więcej i co mu się podoba.

Restrykcje w promowaniu własnej marki

Założyłeś małą firmę i chcesz rozwinąć biznes? Ważną kwestią jest budowa rozpoznawalnej marki. Niestety Allegro nie zawsze ci w tym pomoże. Od lutego 2017 na miniaturkach zdjęć nie umieścisz już logotypu swojej firmy. Nie wyróżnisz się więc w gąszczu innych ofert. No chyba, że trafisz do Strefy Marek. Tu jednak najczęściej pojawiają się duże firmy. I to za stosowną opłatą.

A jak to wygląda z perspektywy kupującego?

Wszystkie powyższe zmiany uderzają głównie w sprzedających. A jak wygląda sytuacja z perspektywy kupujących? Teoretycznie lepiej, ale należy pamiętać, że niechęć sprzedających może przekładać się na ich wycofywanie się z serwisu. Mniej sprzedających to mniejsza konkurencja. A z lekcji ekonomii wiemy, że mniejsza konkurencja to wyższe ceny. A to już kupującym może się nie podobać. Wielu z nich zakłada własne sklepy internetowe, gdzie oferują produkty w konkurencyjnych cenach.
Można więc przyjąć, że na Allegro jest i będzie coraz mniej tanich ofert, a wiele przykładów potwierdza, że w niektórych kategoriach taniej można kupić bezpośrednio w małym sklepie on-line, wyszukując oferty w Google.

Alternatywy dla Allegro - TOP 5

Zanim zdecydujemy się na sprzedaż lub kupno na Allegro warto, abyśmy zaglądnęli też na kilka innych serwisów. Może okazać się, że warunki i ceny są tam korzystniejsze. Sprawdź TOP-5 stron, które warto w tym celu odwiedzić.

Sklepy internetowe i porównywarki cen

W Internecie znajdziemy mnóstwo branżowych sklepów oferujących praktycznie każdy towar. Od sprzętu komputerowego począwszy, poprzez zabawki, wyposażenie domu, kończąc na tak egzotycznych miejscach, jak sklep z origami czy nawet sklep sprzedający robaki. Sprzedawcy nie muszą się tam dzielić tak wysoką prowizją jak w Allegro, dlatego ceny mogą być naprawdę atrakcyjne (np.: oryginalne kosmetyki, dermokosmetyki, perfumy, itp). Jeśli sklepów internetowych w danej kategorii jest wiele i nie chce nam się przeglądać wszystkich, możemy wspomóc się porównywarkami cen takimi jak Ceneo, Nokaut, czy Okazje.info.

eBay

Serwis eBay miał bardzo ambitne plany w związku z wejściem na polski rynek. Rzeczywistość szybko zweryfikowała te plany, gdyż okazało się, że konkurencja jest duża. Mimo wszystko eBay nie odpuszcza i ofert z terenu Polski jest sporo. Porównanie ich z ofertami Allegro nie zajmie dużo czasu, a może się okazać, że trafimy na prawdziwe perełki. Ciekawą opcją są też zakupy z zagranicy. Towarzyszące im opłaty za wysyłkę są mniejsze, niż można by się spodziewać. Warto więc przeglądnąć i takie oferty.

Portale z lokalnymi ogłoszeniami – OLX, sprzedajemy.pl

olx.pl

W przypadku tańszych towarów sporą częścią ceny są opłaty za przesyłkę. Nie musimy ich ponosić, jeśli osobiście odbieramy produkt. Jest to też dobry sposób kupna w przypadku ciężkich przedmiotów, jak na przykład meble. Praktycznie w każdym województwie są lokalne serwisy ogłoszeniowe, na których możemy znaleźć oferty osób z naszego miasta, bądź z okolicy. Czasem tego typu portale mają nawet po kilkanaście tysięcy ofert. Jeśli chcemy skorzystać z ogólnopolskiego serwisu gromadzącego ogłoszenia lokalne, to warto wejść na OLX lub na sprzedajemy.pl.

Zakupy Google

Gigant z Mountain View jest oczywiście obecny w obszarze e-commerce. Wpisując w wyszukiwarce nazwę przedmiotu, którego poszukujemy, pokażą nam się oferty różnego rodzaju sklepów internetowych. Ten rodzaj promocji jest dostępny także dla niewielkich sprzedawców detalicznych. Mogą reklamować tam swoje produkty, aby zwiększyć ruch na sklepie internetowym i zwiększyć widoczność swojej oferty. Aby zaistnieć w zakładce Zakupy Google, oprócz konta Google Ads musimy założyć konto Merchant Center. Dzięki niemu sami będziemy mogli kreować naszą promocję.

Internetowe serwisy sklepów stacjonarnych

Handel tradycyjny coraz częściej przenika się z handlem w Internecie. Planując zakupy, warto zaglądać na internetowe serwisy sklepów stacjonarnych. Możemy być zaskoczeni, jak atrakcyjne ceny są tam oferowane (szczególnie apteki). Często też nie musimy ponosić kosztów wysyłki. Sektorze farmacji należy wspomnieć o sieci DOZ lub aptekach Gemini. Jeśli chcemy zrobić zakupy spożywcze, możemy skorzystać z domowej dostawy z hipermarketów Tesco lub Auchan. Kupić w ten sposób możemy kosmetyki, a nawet meble. Część firm meblarskich ma opcję zakupów on-line.

Zobacz także

Trendy / #Artykuł

classic-jpg-12426

Najlepsze akcesoria rowerowe w Amazon

Przejrzeliśmy akcesoria rowerowe w ofercie Amazon i wybraliśmy dla Was warte uwagi oferty, m.in. kask rowerowy, zestaw świateł rowerowych, zapięcie rowerowe, pompka i stojak do naprawy rowerów.

Trendy / #Artykuł

classic-jpg-12401

Akcesoria fitness w Amazon - TOP 5

Akcesoria fitness - wybór tego typu sprzętu jest duży. Na jakie sprzęty się zdecydować, co pomoże nam w byciu fit. Oto 5 najlepszych akcesoriów fitness dostępnych w sklepie Amazon.

Trendy / #News

inkubator-1classic-jpg-11952

Inkubator dla czworonogów

Noworodki to istoty bardzo delikatne. Nie dotyczy to jedynie ludzi – kocie i psie maluchy też potrzebują opieki. Dlatego lubelski uniwersytet zainwestował w inkubator dla zwierząt.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.