
Ścieżka jak malowana
W Polsce rowerzyści nie mają najlepszej sytuacji – co z tego, że wypożyczalnie rowerów miejskich zadomowiły się w wielu miejscach, skoro nie ma nimi gdzie jeździć?
Problemy rowerzystów to temat rzeka – nasze miasta cały czas nie są dostosowane do wygodnej podróży jednośladem. A szkoda, bo pomogłoby to z zanieczyszczeniem powietrza i uciążliwymi korkami, a do tego moglibyśmy zadbać o nasze zdrowie i kondycję. Niestety, nawet tam gdzie dostępne są wypożyczalnie rowerów miejskich, prawdziwym problemem może być infrastruktura rowerowa. Brak ścieżek, niebezpieczne przejazdy i problematyczny transport roweru w autobusie czy tramwaju, nie ułatwiają sprawy. Władze polskich miast mogłyby podejście do rowerów przejąć od Chińczyków – na Dalekim Wschodzie powstała najdłuższa podwieszana ścieżka rowerowa. Efekt jest piorunujący.
Ponad 7,5 kilometra trasy podwieszonej 5 metrów nad ziemią i 2000 rowerzystów na godzinę. Całość oświetlona 30 tysiącami lamp. Oto imponujące liczby, jakimi może pochwalić się nowo wybudowana ścieżka rowerowa w chińskim mieście Xiamen. Korzystający z niej mogą rozpędzić się aż do 25 km na godzinę i dotrzeć w ten sposób aż do pięciu różnych dzielnic mieszkalnych i trzech centrów biznesowych. To oznacza ogromne ułatwienia komunikacyjne w centrum i rozładowanie gigantycznych korków, z jakimi borykali się mieszkańcy Xiamenu. Na ścieżkę można wjechać z jednej z 11 ramp umieszczonych w pobliżu stacji metra oraz większych przystanków autobusowych. Przy ścieżce umieszczono także parkingi rowerowe oraz liczne wypożyczalnie rowerów dla tych, którzy nie mają własnego sprzętu. Ścieżka jest wystarczająco szeroka, by zmieściło się na nich kilka rowerów obok siebie, a jej zielony kolor dodaje odrobinę świeżości krajobrazowi miasta. Ścieżka czy też raczej podniebna, rowerowa autostrada, powstała we współpracy z duńskimi projektantami.
– Rowery wracają do łask wśród mieszkańców chińskich miast, głównie ze względu na wszechobecne korki, chociaż wielu Chińczyków docenia również wpływ rowerów na zdrowie i korzyści dla środowiska. Nie zapominajmy też o tym, że rower to sprawny, łatwy i przyjemny sposób poruszania się po mieście, zwłaszcza na krótkich odcinkach – o ścieżce opowiadają autorzy projektu z Dissing + Weitling Architecture. Prosimy o takie rozwiązania w Polsce!
Źródło: Dezeen