Rekrutacja w stylu Ikea
Szwedzka marka słynie z prostych i przyjaznych ludziom rozwiązań. Swoją filozofię odnośnie wnętrz, przekłada także na podejście do pracowników i procesu rekrutacji.
Rekrutacja i rozmowa o pracę raczej nie kojarzy się z przyjazną atmosferą. Jedynie 10% osób badanych przez Ikea, ma pozytywne skojarzenia z rekrutacją, natomiast dla niemal połowy z nas oznacza ona stres. Z kolei co piąta osoba jest zdenerwowana podczas rozmów o pracę. Mimo to, z badania przeprowadzonego przez Ikea: „Polacy a proces rekrutacji – oczekiwania, obawy, potrzeby” jasno wynika, że wręcz oczekujemy przyjaznej atmosfery oraz otwartej rozmowy podczas rekrutacji. Z czego wynika ten rozdźwięk? Szwedzki koncern uważa, że aktualna forma rekrutacji nie sprzyja stworzeniu swobodnego dialogowi, dlatego zaprojektował zupełnie nową przestrzeń, która ma sprawić, że podczas rekrutacji pracownik lepiej pozna firmę i jej wymagania, a pracodawca będzie mógł szczerze porozmawiać o tym, jak wygląda praca u niego.
„Twoje Studio Pracy IKEA” to nowa inicjatywa skandynawskiej marki. Powstała ona w odpowiedzi na badania dotyczące procesu rekrutacji w Polsce. W efekcie Ikea ma zaprojektować zupełnie nowy sposób rekrutacji, lepiej odpowiadający aktualnym potrzebom na rynku pracy i trendom w employer brandingu. Ikea chce m.in. w pełni skupić się na kandydacie, by móc go uważnie wysłuchać i wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski. To o wiele bardziej skuteczne niż poleganie na tradycyjnych metodach, gdzie kandydat starał się wpasować w konwenanse i utarte wzory rozmów. Otwartość, prostota i poczucie wspólnoty to trzy wartości cenione w „Twoim Studiu Pracy IKEA”. Nie tylko same rozmowy mają być bardziej partnerskie – przyjazna ma być także przestrzeń, która jest bardziej domowa niż zwykła sala do rekrutacji. W studiu staną m.in. interaktywne domki IKEA, prezentujące np. kulturę i wartości oraz historię marki. Na rozmowach odbywać się będą kreatywne warsztaty, które mają być o wiele przyjemniejsze i mniej stresujące niż standardowe testy czy rozmowy. Ciekawym rozwiązaniem jest także wyjście naprzeciw rodzicom – Ikea udostępni kandydatom z dziećmi salkę zabaw, gdzie maluchy będą mogły spędzić czas, podczas gdy mama lub tata będą brali udział w rekrutacji.
– W IKEA powtarzamy, że rekrutujemy ludzi, a nie CV, dlatego chcemy, aby kandydaci mogli odczuć to „na własnej skórze” już w pierwszym etapie procesu – wyborze sposobu aplikowania do IKEA. Nie ma dla nas znaczenia, czy otrzymamy dokument Word, film czy też prezentację w Power Point. Najważniejsze jest, abyśmy się mogli wzajemnie poznać – opowiada Edyta Gradkowska odpowiedzialna za projekt. Jesteśmy ciekawi, jakie będą wrażenia pierwszych kandydatów, którzy spróbują swoich sił w „Twoim Studiu Pracy IKEA”.
Źródło: Ikea / f5