Książka kameleon
Są książki, które czytamy tylko raz, a także takie, po które sięgamy kilka razy – to zasługa fabuły, świetnych dialogów lub bohaterów. Ta książka ma na to inny patent...
Czasami zdarza się, że po kupieniu odkładamy książkę na półkę i zapominamy o niej. Bywa również tak, że raz przeczytana lektura wtapia się w krajobraz naszego mieszkania, a my przestajemy ją zauważać. A szkoda, bo dobra książka potrafi skutecznie pobudzić szare komórki, zadbać o nasz zasób słownictwa, a także pomaga walczyć z chorobami takimi jak demencja starcza. Poza tym czytanie to doskonały relaks. Dlatego Studio Oak & Morrow stworzyło książkę, która nieczytana przez jakiś czas, przypomni o swoim istnieniu.
Im dłużej niezwykła książka jest nieczytana, tym bardziej się odbarwia i staje się w końcu czarna. Wygląda to tak, jakby książce robiło się przykro, że stoi na półce i zbiera kurz. Zespół z Oak & Morrow odpowiedzialny za stworzenie albumu o holenderskim designie zadał sobie niecodzienne pytanie: o czym marzą książki. Odpowiedź nasunęła się sama – o tym, by być czytane. Efektem jest okładka, która pokazuje jak długo lektura pozostaje nietknięta i jednocześnie zachęca, by ponownie do niej zajrzeć. Na co dzień okładka jest wielobarwna, jednak dzięki nadrukowi na kilku warstwach fosforyzującego papieru, który reaguje na dotyk, po czasie się odbarwia. Kolory wracają, gdy zostanie znów wzięta do rąk. Książka nie nabiera jednak barw w jednej chwili – trzeba chwilę przeglądać każdą z 4 różnych okładek, aby w pełni zobaczyć pierwotne obrazy.
Sama książka to intrygujący przekrój przez najważniejsze projekty holenderskich designerów, a jej lektura jest naprawdę wciągająca, więc częste sięganie po nią nie powinno sprawiać problemów. Oak & Morrow chciało zaintrygować czytelnika, szczególnie, że co roku zaprojektowanie albumu dla Art Directors Club Netherlands zostaje zlecone w ramach konkursu i jest prestiżowym wyróżnieniem dla każdego wykonawcy. Nic dziwnego, że studia projektowe co roku starają się pokazać, że zasłużyły na ten przywilej. W tym roku do konkursu stanęło 12 zespołów. Studio, które zwyciężyło jest znane z interaktywnego podejścia do produktów i projektowania doświadczeń, które zapadają w pamięć. Jak widać doskonale wywiązało się z powierzonego mu zadania. Najnowszy album od ADCN nosi tytuł „Rhetoric as the art of design” a temat tego dyskursu przejawia się w ilustracjach na okładkach wykonanych m.in. przez Zeloot'a.
Źródło: Oak & Morrows