/hamag/assets/h-vestel-slider-jpg-13068.jpeg

Pandemia wpłynęła też na sektor AGD. W jaki sposób?

Co pandemia zmieniła względem AGD i jaka jest kondycja tego sektora po tym bardzo trudnym roku? Spytaliśmy o to Andrzeja Krop – dyrektora zarządzającego Vestel Poland.

Data publikacji: 16.03.2021
Vestel Poland to dystrybutor sprzętu wielu uznanych marek, między innymi Vestfrost i Sharp. Spytaliśmy jego dyrektora zarządzającego, Andrzeja Krop, jak ocenia kondycję segmentu AGD w czasach pandemii, jak ta ostatnia wpłynęła na ten sektor oraz jakie są jego prognozy i plany na nadchodzące miesiące. Oto co usłyszeliśmy.

HAmag: Dla wielu branż i firm ubiegły rok był wyjątkowo trudny. Jak ocenia Pan kondycję segmentu AGD oraz firmy Vestel Poland w 2020 roku? 

Andrzej Krop: Po podsumowaniu ostatnich miesięcy, możemy z radością stwierdzić, że sektor AGD w Polsce ma się dobrze, co potwierdzają dane dotyczące perspektyw rozwoju branży corocznie publikowane przez krajowy Związek pracodawców AGD. W przeciwieństwie do większości segmentów rynku doświadczających dramatycznych spadków sprzedaży, sektor AGD rośnie, zarówno w aspekcie ilościowym, jak również wartości.

W ubiegłym roku sprzedano w Polsce ponad 7 mln urządzeń AGD, co w porównaniu do roku 2019 daje wzrost o ok.10,4%, a w przeliczeniu na sprzęt sprzedaż ponad 600 tys. urządzeń więcej niż w roku ubiegłym. Znacznie ciekawiej przedstawia się kwestia wartości rynku, ale w tym przypadku musimy sięgnąć głębiej w przeszłość. Sprzedaż urządzeń w 2019 roku, w porównaniu do 2018 wzrosła o 6% w ujęciu ilościowym oraz o ok. 8% w ujęciu wartościowym, zamykając rok na poziomie 6,7 mln zł. Porównując natomiast lata 2019 i 2020, wspomniany już 10,4% przyrost sprzedaży urządzeń zaowocował ponad 16% wzrostem wartości, osiągając na koniec 2020 roku wartość ok. 7,7 mln zł.

Andrzej Krop z Vestel Poland

Vestel Poland wpisał się dynamiczny rozwój branży AGD, zamykając sprzedażowy rok w pierwszej trójce wśród wszystkich europejskich oddziałów firmy. Bycie jednym z liderów europejskich Vestel, to dla nas w Polsce - powód do dumy. Kategorią produktową wyróżniającą się w 2020 roku były bez wątpienia oczyszczacze powietrza. Jako dystrybutor cieszących się renomą urządzeń Sharp, Vestfrost i Finlux obserwowaliśmy rosnący poziom zainteresowania produktami, niezależnie od miesiąca.

Jeśli chodzi o wyzwania, zdecydowanie największym wyzwaniem dla całej branży okazało się zaburzenie łańcucha produkcji. Wszyscy producenci musieli zderzyć się z problemami opóźnionych dostaw czy wydłużonego czasu oczekiwania na urządzenia.

HAmag: Jak pandemia zmieniła potrzeby/oczekiwania konsumentów wobec produktów AGD? 

AK: Efektem pandemii jest spędzanie większości czasu w domu, gdzie już nie tylko odpoczywamy czy śpimy, ale również pracujemy i bawimy się. Spodziewamy się, że trend „slow life” zostanie z nami na dłużej, bo część społeczeństwa rozsmakowała się w domowym, rodzinnym stylu życia.

Zmiana nawyków miała bezpośrednie przełożenie również na AGD. Jedzenie w restauracjach zamieniliśmy na rodzinne gotowanie, wyjście ze znajomymi na koktajl wieczorem - na domówkę. Lodówka okazała się zbyt mała, bo zakupy robimy teraz na cały tydzień. Codziennie włączamy też zmywarkę, chociaż wcześniej robiliśmy to 2-3 razy w tygodniu. Eksploatowane przez lata urządzenia wymagają wymiany na nowe modele lub nie do końca odpowiadają naszym wymaganiom.

Zmywarka Sharp

Konsumenci oczekują sprzętów AGD, które pomogą im w codzienności - wyposażonych w funkcje dopasowane do ich potrzeb, prostych i intuicyjnych w obsłudze, niezawodnych. Coraz częściej zwracają uwagę również na wysoką jakość - lepsze urządzenie będzie służyło nam przez długie lata. Mniej podróżujemy - przeznaczając środki na inwestycje w mieszkania, remonty.

Równie ważny dla konsumentów stał się aspekt zdrowotny. Wszystko co pomaga nam podnieść komfort życia w tym obszarze, jak rozwiązania antybakteryjne, oczyszczanie powietrza z wirusów, bakterii, świadomość konsekwencji smogu czy funkcje antyalergiczne, zyskują na popularności. 

HAmag: Jakie nowe trendy przewiduje Pan na rynku w 2021 roku? Które z trendów będzie można znaleźć w produktach brandów oferowanych w Polsce przez koncern Vestel?

AK: Prognozujemy, że trendy większej wygody użytkowania urządzeń i wprowadzania prozdrowotnych rozwiązań będą dominującymi również 2021 roku. Z uwagi na utrzymujący się kryzys dla konsumentów nie będzie to łatwy rok. Nie spodziewamy się więc, że producenci w 2021 wprowadzą na rynek szereg innowacyjnych urządzeń, bo wszystko co ultranowoczesne i postępowe wiąże się zazwyczaj z wysoką ceną. To na czym będzie zależało konsumentom, a więc pośrednio również producentom to przede wszystkim komfort życia i poczucie bezpieczeństwa. 

Trend zdrowotny jest nam szczególnie bliski od wielu lat. Sztandarowymi produktami są wspomniane już inteligentne oczyszczacze powietrza Sharp, wyposażone w technologię Plasmacluster. Właśnie jesteśmy w momencie wprowadzania na rynek oczyszczaczy powietrza Vestfrost. Trzy nowe modele wyróżnia niezwykle dokładny 5-etapowy proces oczyszczania powietrza, w tym bakterii na poziomie biologicznym nowoczesny design i obsługa z poziomu aplikacji mobilnej. W kategorii oczyszczania powietrza na pewno nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa.

Oczyszczacz powietrza Vestfrost

Prozdrowotne rozwiązania obecne są również w innych urządzeniach proponowanych przez Vestel Poland. Pralki i zmywarki Sharp wyposażone są w programy antyalergiczne, a także filtry i systemy antybakteryjne. W wybranych modelach chłodziarko-zamrażarek Sharp dostępna jest, znana z oczyszczaczy powietrza, technologia Plasmacluster, podczas gdy chłodziarko-zamrażarki Vestfrost posiadają aktywny system jonizacji - Ion Tech oraz technologię NoFrost Multi, która ogranicza rozwój mikroorganizmów poprzez odpowiednią wentylację i odprowadzanie nadmiaru wilgoci z lodówki. Za chwilę wprowadzamy modele, które oprócz jonizacji będą wyposażone również w technologię UV-C LED, eliminującą bakterie na poziomie biologicznym.

W projektowaniu urządzeń staramy się zapewnić finalnemu konsumentowi poczucie, że na każdym etapie korzystania z naszego AGD może liczyć na „pomoc” ze strony urządzenia. Co to oznacza? Kilka przykładów. Lodówka pozwala na zaaranżowanie wnętrza według naszych potrzeb lub umieszczenia w specjalnie zaprojektowanej komorze naczynia z gorącym daniem; suszarka bębnowa ma wewnętrzne oświetlenie dzięki czemu nie zostawimy w niej niczego; pralki wyposażone są z kolei w funkcje, które oszczędzają wodę i energię elektryczną, a oczyszczacze powietrza same dopasowują najlepsze programy pracy do warunków w pomieszczeniu. Gdy w końcu znajdziemy czas na wspólne gotowanie możemy skorzystać ze 150 przepisów kulinarnych w piekarniku, a w przypadku wizyty gości z opcji łączenia pół gotowania płyty indukcyjnej, praktycznej w przypadku dużych naczyń kuchennych. Wszystko po to by po prostu żyło nam się lepiej. 

AGD w Polsce

HAmag: Firma Vestel Poland na przestrzeni ostatnich lat rozbudowuje i umacnia silną pozycję na rynku. Jakie plany rozwoju w kategorii AGD mają Państwo w tym roku? 

AK: W segmencie AGD Vestel Poland oferuje trzy marki: Sharp, Vestfrost i Finlux. Każdej z nich przypisujemy indywidualne cele, wdrażamy również globalne inwestycje, których efektem będą zmiany w strukturze produkcji AGD. 

W Vestel Poland jednym z kluczowych celów na 2021 rok jest dynamiczny rozwój marki Vestfrost. Jeszcze w tym roku linię urządzeń w stylu retro i winiarek chcemy wzbogacić o nowe kategorie produktowe. Właśnie wprowadzamy linię oczyszczaczy powietrza, w marcu nowe chłodziarko-zamrażarki, potem płyty grzewcze, zmywarki i pralki. W planach mamy również wprowadzenie na rynek klimatyzacji, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w obszarze oczyszczania powietrza. Vestfrost to marka premium, mogę więc zapewnić, że będą to produkty z najwyższej półki. 

Na drugim biegunie równolegle rozwijamy markę Finlux. To proste i funkcjonalne urządzenia AGD (kuchenki gazowe, okapy, chłodziarko-zamrażarki), które z racji niższej ceny są szeroko dostępne dla odbiorców. 

W przypadku marki Sharp w 2021 roku chcemy nadal utrzymywać swoją pozycję, udoskonalając aktualne produkty o funkcje jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb konsumentów. Tutaj trudno mówić o rewolucji, to bardziej ewolucja. Właśnie wprowadzamy na polski rynek ulepszoną linię bezprzewodowych odkurzaczy. W pralkach Sharp wprowadzamy dodatkowe funkcje czyszczenia parowego, chcemy zmodernizować również linię zmywarek do zabudowy. 

Pralka i suszarka Sharp

Rewolucja w kontekście produkcji odbywa się natomiast w ujęciu globalnym, ponieważ koncern Vestel zdecydował się rozpocząć 3-letni program inwestycyjny, realizowany na terenie Vestel City w Manisie (Turcja). Obecnie zdolność produkcyjna w segmencie AGD to 12,5 mln sztuk rocznie, do końca 2023 roku będzie ona stopniowo wzrastać do 19 mln.

Dla lepszego zobrazowania tego celu - marka Vestel już za 2 lata planuje produkcję AGD na poziomie 2/3 polskiej produkcji w 2020 roku, zrealizowanej przez 31 fabryk zlokalizowanych w naszym kraju. W ramach programu inwestycyjnego, którego wartość szacowana jest na 160 mln euro, spółka Vestel AGD planuje zwiększenie mocy produkcyjnych aż o 52%. Zmiany te są szczególnie istotne w kontekście ostatnich przerw w globalnym łańcuchu dostaw, ponieważ gwarantują Vestelowi większą niezależność produkcyjną. 

Zobacz także

Sprzęt AGD / #Artykuł

h-ces-box-jpg-13019

Takiej szczoteczki jeszcze nie było, takiego głośnika też - nowości z CES 2021

Szczoteczka ze sztuczną inteligencją, suszarka chroniąca, a nie niszcząca włosy, robot sprzątający z funkcją mopa czy podwójna pralka. To tylko niektóre spośród najciekawszych nowości sprzętowych zaprezentowanych podczas targów CES 2021.

Sprzęt AGD / #News

h-candy-310-jpg-12605

Technologia uprzyjemni obowiązki - sprzęt z targów IFA 2019

Grupa Haier Europe pojawiła się na targach IFA 2019, aby zaprezentować swoje najnowsze urządzenia do domu. Wyposażyła je w rozwiązania, dzięki którym wykonywanie codziennych obowiązków ma być dużo łatwiejsze i przyjemniejsze.

Sprzęt AGD / #Artykuł

classic-jpg-12344

Najciekawsze produkty i technologie AGD w 2018 roku

Mijający rok 2018 przyniósł bardzo wiele ciekawych premier produktów, które w istotny sposób wpływają na nasz komfort życia.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.