/hamag/assets/h-vestel-slider-jpg-13068.jpeg

Pandemia wpłynęła też na sektor AGD. W jaki sposób?

Co pandemia zmieniła względem AGD i jaka jest kondycja tego sektora po tym bardzo trudnym roku? Spytaliśmy o to Andrzeja Krop – dyrektora zarządzającego Vestel Poland.

Data publikacji: 16.03.2021
Vestel Poland to dystrybutor sprzętu wielu uznanych marek, między innymi Vestfrost i Sharp. Spytaliśmy jego dyrektora zarządzającego, Andrzeja Krop, jak ocenia kondycję segmentu AGD w czasach pandemii, jak ta ostatnia wpłynęła na ten sektor oraz jakie są jego prognozy i plany na nadchodzące miesiące. Oto co usłyszeliśmy.

HAmag: Dla wielu branż i firm ubiegły rok był wyjątkowo trudny. Jak ocenia Pan kondycję segmentu AGD oraz firmy Vestel Poland w 2020 roku? 

Andrzej Krop: Po podsumowaniu ostatnich miesięcy, możemy z radością stwierdzić, że sektor AGD w Polsce ma się dobrze, co potwierdzają dane dotyczące perspektyw rozwoju branży corocznie publikowane przez krajowy Związek pracodawców AGD. W przeciwieństwie do większości segmentów rynku doświadczających dramatycznych spadków sprzedaży, sektor AGD rośnie, zarówno w aspekcie ilościowym, jak również wartości.

W ubiegłym roku sprzedano w Polsce ponad 7 mln urządzeń AGD, co w porównaniu do roku 2019 daje wzrost o ok.10,4%, a w przeliczeniu na sprzęt sprzedaż ponad 600 tys. urządzeń więcej niż w roku ubiegłym. Znacznie ciekawiej przedstawia się kwestia wartości rynku, ale w tym przypadku musimy sięgnąć głębiej w przeszłość. Sprzedaż urządzeń w 2019 roku, w porównaniu do 2018 wzrosła o 6% w ujęciu ilościowym oraz o ok. 8% w ujęciu wartościowym, zamykając rok na poziomie 6,7 mln zł. Porównując natomiast lata 2019 i 2020, wspomniany już 10,4% przyrost sprzedaży urządzeń zaowocował ponad 16% wzrostem wartości, osiągając na koniec 2020 roku wartość ok. 7,7 mln zł.

Andrzej Krop z Vestel Poland

Vestel Poland wpisał się dynamiczny rozwój branży AGD, zamykając sprzedażowy rok w pierwszej trójce wśród wszystkich europejskich oddziałów firmy. Bycie jednym z liderów europejskich Vestel, to dla nas w Polsce - powód do dumy. Kategorią produktową wyróżniającą się w 2020 roku były bez wątpienia oczyszczacze powietrza. Jako dystrybutor cieszących się renomą urządzeń Sharp, Vestfrost i Finlux obserwowaliśmy rosnący poziom zainteresowania produktami, niezależnie od miesiąca.

Jeśli chodzi o wyzwania, zdecydowanie największym wyzwaniem dla całej branży okazało się zaburzenie łańcucha produkcji. Wszyscy producenci musieli zderzyć się z problemami opóźnionych dostaw czy wydłużonego czasu oczekiwania na urządzenia.

HAmag: Jak pandemia zmieniła potrzeby/oczekiwania konsumentów wobec produktów AGD? 

AK: Efektem pandemii jest spędzanie większości czasu w domu, gdzie już nie tylko odpoczywamy czy śpimy, ale również pracujemy i bawimy się. Spodziewamy się, że trend „slow life” zostanie z nami na dłużej, bo część społeczeństwa rozsmakowała się w domowym, rodzinnym stylu życia.

Zmiana nawyków miała bezpośrednie przełożenie również na AGD. Jedzenie w restauracjach zamieniliśmy na rodzinne gotowanie, wyjście ze znajomymi na koktajl wieczorem - na domówkę. Lodówka okazała się zbyt mała, bo zakupy robimy teraz na cały tydzień. Codziennie włączamy też zmywarkę, chociaż wcześniej robiliśmy to 2-3 razy w tygodniu. Eksploatowane przez lata urządzenia wymagają wymiany na nowe modele lub nie do końca odpowiadają naszym wymaganiom.

Zmywarka Sharp

Konsumenci oczekują sprzętów AGD, które pomogą im w codzienności - wyposażonych w funkcje dopasowane do ich potrzeb, prostych i intuicyjnych w obsłudze, niezawodnych. Coraz częściej zwracają uwagę również na wysoką jakość - lepsze urządzenie będzie służyło nam przez długie lata. Mniej podróżujemy - przeznaczając środki na inwestycje w mieszkania, remonty.

Równie ważny dla konsumentów stał się aspekt zdrowotny. Wszystko co pomaga nam podnieść komfort życia w tym obszarze, jak rozwiązania antybakteryjne, oczyszczanie powietrza z wirusów, bakterii, świadomość konsekwencji smogu czy funkcje antyalergiczne, zyskują na popularności. 

HAmag: Jakie nowe trendy przewiduje Pan na rynku w 2021 roku? Które z trendów będzie można znaleźć w produktach brandów oferowanych w Polsce przez koncern Vestel?

AK: Prognozujemy, że trendy większej wygody użytkowania urządzeń i wprowadzania prozdrowotnych rozwiązań będą dominującymi również 2021 roku. Z uwagi na utrzymujący się kryzys dla konsumentów nie będzie to łatwy rok. Nie spodziewamy się więc, że producenci w 2021 wprowadzą na rynek szereg innowacyjnych urządzeń, bo wszystko co ultranowoczesne i postępowe wiąże się zazwyczaj z wysoką ceną. To na czym będzie zależało konsumentom, a więc pośrednio również producentom to przede wszystkim komfort życia i poczucie bezpieczeństwa. 

Trend zdrowotny jest nam szczególnie bliski od wielu lat. Sztandarowymi produktami są wspomniane już inteligentne oczyszczacze powietrza Sharp, wyposażone w technologię Plasmacluster. Właśnie jesteśmy w momencie wprowadzania na rynek oczyszczaczy powietrza Vestfrost. Trzy nowe modele wyróżnia niezwykle dokładny 5-etapowy proces oczyszczania powietrza, w tym bakterii na poziomie biologicznym nowoczesny design i obsługa z poziomu aplikacji mobilnej. W kategorii oczyszczania powietrza na pewno nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa.

Oczyszczacz powietrza Vestfrost

Prozdrowotne rozwiązania obecne są również w innych urządzeniach proponowanych przez Vestel Poland. Pralki i zmywarki Sharp wyposażone są w programy antyalergiczne, a także filtry i systemy antybakteryjne. W wybranych modelach chłodziarko-zamrażarek Sharp dostępna jest, znana z oczyszczaczy powietrza, technologia Plasmacluster, podczas gdy chłodziarko-zamrażarki Vestfrost posiadają aktywny system jonizacji - Ion Tech oraz technologię NoFrost Multi, która ogranicza rozwój mikroorganizmów poprzez odpowiednią wentylację i odprowadzanie nadmiaru wilgoci z lodówki. Za chwilę wprowadzamy modele, które oprócz jonizacji będą wyposażone również w technologię UV-C LED, eliminującą bakterie na poziomie biologicznym.

W projektowaniu urządzeń staramy się zapewnić finalnemu konsumentowi poczucie, że na każdym etapie korzystania z naszego AGD może liczyć na „pomoc” ze strony urządzenia. Co to oznacza? Kilka przykładów. Lodówka pozwala na zaaranżowanie wnętrza według naszych potrzeb lub umieszczenia w specjalnie zaprojektowanej komorze naczynia z gorącym daniem; suszarka bębnowa ma wewnętrzne oświetlenie dzięki czemu nie zostawimy w niej niczego; pralki wyposażone są z kolei w funkcje, które oszczędzają wodę i energię elektryczną, a oczyszczacze powietrza same dopasowują najlepsze programy pracy do warunków w pomieszczeniu. Gdy w końcu znajdziemy czas na wspólne gotowanie możemy skorzystać ze 150 przepisów kulinarnych w piekarniku, a w przypadku wizyty gości z opcji łączenia pół gotowania płyty indukcyjnej, praktycznej w przypadku dużych naczyń kuchennych. Wszystko po to by po prostu żyło nam się lepiej. 

AGD w Polsce

HAmag: Firma Vestel Poland na przestrzeni ostatnich lat rozbudowuje i umacnia silną pozycję na rynku. Jakie plany rozwoju w kategorii AGD mają Państwo w tym roku? 

AK: W segmencie AGD Vestel Poland oferuje trzy marki: Sharp, Vestfrost i Finlux. Każdej z nich przypisujemy indywidualne cele, wdrażamy również globalne inwestycje, których efektem będą zmiany w strukturze produkcji AGD. 

W Vestel Poland jednym z kluczowych celów na 2021 rok jest dynamiczny rozwój marki Vestfrost. Jeszcze w tym roku linię urządzeń w stylu retro i winiarek chcemy wzbogacić o nowe kategorie produktowe. Właśnie wprowadzamy linię oczyszczaczy powietrza, w marcu nowe chłodziarko-zamrażarki, potem płyty grzewcze, zmywarki i pralki. W planach mamy również wprowadzenie na rynek klimatyzacji, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w obszarze oczyszczania powietrza. Vestfrost to marka premium, mogę więc zapewnić, że będą to produkty z najwyższej półki. 

Na drugim biegunie równolegle rozwijamy markę Finlux. To proste i funkcjonalne urządzenia AGD (kuchenki gazowe, okapy, chłodziarko-zamrażarki), które z racji niższej ceny są szeroko dostępne dla odbiorców. 

W przypadku marki Sharp w 2021 roku chcemy nadal utrzymywać swoją pozycję, udoskonalając aktualne produkty o funkcje jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb konsumentów. Tutaj trudno mówić o rewolucji, to bardziej ewolucja. Właśnie wprowadzamy na polski rynek ulepszoną linię bezprzewodowych odkurzaczy. W pralkach Sharp wprowadzamy dodatkowe funkcje czyszczenia parowego, chcemy zmodernizować również linię zmywarek do zabudowy. 

Pralka i suszarka Sharp

Rewolucja w kontekście produkcji odbywa się natomiast w ujęciu globalnym, ponieważ koncern Vestel zdecydował się rozpocząć 3-letni program inwestycyjny, realizowany na terenie Vestel City w Manisie (Turcja). Obecnie zdolność produkcyjna w segmencie AGD to 12,5 mln sztuk rocznie, do końca 2023 roku będzie ona stopniowo wzrastać do 19 mln.

Dla lepszego zobrazowania tego celu - marka Vestel już za 2 lata planuje produkcję AGD na poziomie 2/3 polskiej produkcji w 2020 roku, zrealizowanej przez 31 fabryk zlokalizowanych w naszym kraju. W ramach programu inwestycyjnego, którego wartość szacowana jest na 160 mln euro, spółka Vestel AGD planuje zwiększenie mocy produkcyjnych aż o 52%. Zmiany te są szczególnie istotne w kontekście ostatnich przerw w globalnym łańcuchu dostaw, ponieważ gwarantują Vestelowi większą niezależność produkcyjną. 

Zobacz także

Sprzęt AGD / #Artykuł

h-ces-box-jpg-13019

Takiej szczoteczki jeszcze nie było, takiego głośnika też - nowości z CES 2021

Szczoteczka ze sztuczną inteligencją, suszarka chroniąca, a nie niszcząca włosy, robot sprzątający z funkcją mopa czy podwójna pralka. To tylko niektóre spośród najciekawszych nowości sprzętowych zaprezentowanych podczas targów CES 2021.

Sprzęt AGD / #News

h-candy-310-jpg-12605

Technologia uprzyjemni obowiązki - sprzęt z targów IFA 2019

Grupa Haier Europe pojawiła się na targach IFA 2019, aby zaprezentować swoje najnowsze urządzenia do domu. Wyposażyła je w rozwiązania, dzięki którym wykonywanie codziennych obowiązków ma być dużo łatwiejsze i przyjemniejsze.

Sprzęt AGD / #Artykuł

classic-jpg-12344

Najciekawsze produkty i technologie AGD w 2018 roku

Mijający rok 2018 przyniósł bardzo wiele ciekawych premier produktów, które w istotny sposób wpływają na nasz komfort życia.