/hamag/assets/otwarcie2-jpg-5028.jpeg

Kawa to napój mistyczny

Jak dobrze zaparzyć kawę w domu, aby była aromatyczna i smakowita jak z najlepszej kawiarni?

Data publikacji: 23.09.2016

Maciej Duszak, trzykrotny ViceMistrz Polski Brewers Cup (oficjalnych mistrzostw w parzeniu kawy metodami alternatywnymi), Vice Mistrz Polski Cup Tasting 2016, zajął piąte miejsce w Chińskich Międzynarodowych Mistrzostwach Baristów w 2016 roku. Koordynator ds. członkostwa w Speciality Coffee Assosiation of Europe Polish Chapter, współorganizator zawodów ProInfuzja, autor vloga Arabean, barista w CoffeeDesk. Człowiek, który zna się na kawie jak mało kto, zgodził się uchylić rąbka tajemnicy na temat parzenia kawy doskonałej.

HAmag: Pierwsze pytanie nie może być inne! Dlaczego ludzie tak kochają kawę? Co w niej jest takiego niesamowitego?

Maciej Duszak: Powody są różne i każdy jest dobry. Jedni piją kawę dla pobudzenia, inni dla smaku, a dla kolejnych może być to uprawianie codziennego rytuału. Kawa od stuleci owiana była silną legendą jako niemal mistyczny napój. Zawsze jednak była trunkiem, który łączy ludzi, ponieważ najlepiej smakuje w towarzystwie.

H.: Na co zwracać uwagę przy wyborze kawy?

M.D.: Szukajmy informacji o składzie i pochodzeniu ziaren. Jeśli nie wiadomo, z jakiego państwa pochodzi kawa znajdująca się w paczce, tak naprawdę w ogóle nie wiemy, co kupujemy. Dobra kawa zawsze będzie opatrzona informacją o zawartości, często bardzo precyzyjnie – zawiera dane dotyczące wysokości uprawy, metody obróbki, czy profilu palenia.

Maciej Duszak, fot. Jakub Mróz

Drugą informacją jakiej powinniśmy szukać na opakowaniu jest data palenia. Dobra kawa to świeża kawa. Nie powinna być ona starsza niż trzy miesiące od daty palenia, mówimy tu o kawie ziarnistej w zamkniętej hermetycznie paczce. Jeśli nie ma daty produkcji na opakowaniu, powinniśmy omijać je szerokim łukiem.

H.: Ostatnio testowaliśmy ekspres przelewowy i wielu osobom z redakcji zasmakowała taka kawa. Jakie są zalety parzenia kawy w ekspresie przelewowym?

M.D.: Przelew jest super! Daje napar w dużej ilości, zawsze parzy kawę tak samo bezbłędnie i jest  niesamowicie prosty w obsłudze. Do tego ekspresy przelewowe są znacznie tańsze niż ciśnieniowe i oferują zdecydowanie lepszy stosunek ceny do jakości niż automatyczne kombajny. Zdecydowanie polecam je bardziej zarówno do użytku domowego, jak i do biur.

H.: Jak dobrze zaparzyć ziarna w domu? W jaki sprzęt zainwestować lub jaki sposób przyrządzenia kawy wybrać?

M.D.: Wszystko zależy od upodobań i priorytetów. Jeśli jesteśmy leniwi i zależy nam na wygodzie, najłatwiej wybrać automatyczny ekspres ciśnieniowy. To jednak rozwiązanie drogie i mało satysfakcjonujące pod względem jakości naparu. Świetnym pomysłem jest wspomniany wyżej ekspres przelewowy. Jeśli lubimy zabawę i eksperymenty z kawą, polecam takie metody parzenia jak french press, aeropress, chemex czy poczciwa, sprawdzona kawiarka.

H.: Lubię delikatną kawę z nutami orzechowymi, bez posmaku kwasowości. Jakie ziarna powinnam wybrać?

M.D.: W takim wypadku najlepiej sprawdzą się kawy z Ameryki Południowej, szczególnie z Brazylii. Są łagodne, o niskiej kwasowości, z nutami mlecznej czekolady i orzechów. Dobrze sprawdzą się również ziarna z Salwadoru lub Kostaryki.

H.: A jaką kawę pijasz ty jako profesjonalny barista?

M.D.: Bardzo różną, w zależności od sytuacji. Jedno zawsze pozostaje niezmienne – jakość ziaren. Napar jest tak dobry jak ziarna, z którego został zaparzony. W tej kwestii nie znoszę żadnych kompromisów. A już sama metoda parzenia, to kwestia okoliczności lub gustu.

H.: Jakie są najczęstsze błędy przy zaparzaniu kawy?

M.D.: Zaparzanie kawy wrzątkiem, używanie nieświeżej wody, złych proporcji kawy do wody oraz nieodpowiednie mielenie. Jednak największym błędem jest po prostu kupowanie kawy niskiej jakości. Większość z nas nawet nie wie, jak pyszna może być kawa, bo nigdy nie próbowała naparu najwyższej jakości. Na szczęście dobra kawa broni się sama, kto raz spróbował, ten już nie wróci do przemysłowej mielonki.

H.: Z Etiopii, Salwadoru, Brazylii – jakie ziarna polecasz i dlaczego?

M.D.: Sam wybór pochodzenia ziaren jest kwestią gustu, to co niezmienne, to jakość i świeżość. Wiem, że znów się powtarzam w tej kwestii, ale to naprawdę tak proste i istotne. Co do samego pochodzenia, kawy z Afryki zazwyczaj są bardziej owocowe, o wyższej kwasowości i intensywności. Z kolei ziarna z Ameryki Południowej mają nieco bardziej łagodny i złożony profil sensoryczny. Bardzo trudno opisać całe spektrum doznań, jakie oferuje kawa, to długa i różnorodna podróż przez smaki i aromaty.

H.: Na koniec może podzielisz się z nami przepisem na pyszną jesienną kawkę?

M.D.: Spróbujcie kawy z aeropressu! To świetna metoda na intensywny napar podkreślający naturalne, owocowe nuty smakowe występujące w ziarnach wysokiej jakości. Świetnie sprawdzi się w nim kawa z Etiopii – cytrusowa, delikatna, z nutami bergamotki, o herbacianym posmaku.

Zobacz także

Ekspresy do kawy / #Galeria

kamil_pytel_woskowy_ul_635.jpg

Top 10: Ekspresy ciśnieniowe

Aromatyczna mała czarna o poranku każdego dnia? Z tymi ekspresami zrobisz sobie prawdziwą kawową przyjemność!

Ekspresy do kawy / #Artykuł

classic-jpg-6841

Rozgrzewające kawy na zimę

Jak zaparzyć kawę idealną? Jaki ekspres do kawy wybrać?

Ekspresy do kawy / #News

saeco-incanto-classic-jpg-6267

Ekspresy do kawy Saeco Incanto – klasa sama w sobie

Wyglądają świetnie i jeszcze lepiej działają – poznajcie ekspresy Saeco Incanto.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.