/hamag/assets/otwarcie-jpg-7264.jpeg

Dieta na nowy rok

Jak mądrze i skutecznie zrzucać kilogramy, aby gorący zapał szybko nie przeszedł w rozczarowanie?

Data publikacji: 16.01.2017

Jednym z najczyściej deklarowanych postanowień noworocznych jest pozbycie się kilku nadprogramowych kilogramów. Dla wielu osób to już niemal tradycja, że razem z nowym rokiem postanawiają zdrowiej się odżywiać i więcej ruszać. Co na to specjaliści?

HAmag: Wiele osób w nowym roku pragnie przede wszystkim… schudnąć! Od czego najlepiej zacząć, aby wytrwać w tym niełatwym postanowieniu?

Anna-Maria Borucka: Warto postawić sobie jeden cel na tydzień, na przykład w pierwszym tygodniu zmian nawyków żywieniowych uczyć się spożywania regularnych posiłków. W następnym zwracajmy uwagę na regularne picie wody mineralnej niegazowanej według indywidualnych potrzeb. W trzecim i czwartym zacznijmy szukać ciekawych przepisów, które wzbogacą nasze menu. W każdym kolejnym kroku najważniejsza jest konsekwencja.

HAmag: Co w pierwszej kolejności należy wyeliminować z menu i czym zastąpić te niewskazane produkty?

Anna-Maria Borucka: Najczęstszym grzechem moich pacjentów są słone i słodkie przekąski w ciągu dnia. Dobrym pomysłem jest ich zamiana na świeże owoce. Warto podkreślić, że również owoce należy spożywać z umiarem, stąd apeluje o zdrowy rozsądek w doborze ilości (najlepiej do 300-400 g dziennie).

HAmag: Czy to prawda, że liczenie kalorii jest passé? W jaki sposób można skutecznie zrzucić parę kilogramów?

Anna-Maria Borucka: Aby odchudzanie było skuteczne, należy przede wszystkim postawić na naukę odpowiednich nawyków żywieniowych. Takie postępowanie, czyli umiejętne wybieranie produktów spożywczych czy odpowiednia ich obróbka kulinarna spowoduje, że odchudzanie będzie skuteczne oraz długotrwałe. Oczywiście, nie oszukamy naszego organizmu. Jeśli będziemy jeść zgodnie z zasadami zdrowego żywienia, ale bez umiaru i bez dopasowania odpowiednich ilości, wówczas proces odchudzania będzie nieefektywny.

HAmag: Jakie błędy najczęściej popełniamy podczas odchudzania?

Anna-Maria Borucka: Z reguły jesteśmy mało cierpliwi i szybko chcemy osiągnąć wymarzony efekt. Przy odchudzaniu trzeba być konsekwentnym. Jeśli wytrzymamy pierwsze 3-4 tygodnie bez żadnych odstępstw, które sobie założyliśmy, będziemy na dobrej drodze do sukcesu.

HAmag: Jak zminimalizować pociąg do słodkości?

Anna-Maria Borucka: Warto prowadzić dzienniczek, w którym można zapisywać, w jakim miejscu i czasie naszła nas ochota na przekąski. Równolegle, należy wyeliminować wysokokaloryczne napoje. Istotna z perspektywy „oduczenia się” jedzenia słodkiego, jest regularność posiłków. Takie działanie eliminuje wahania poziomu glikemii, zapewniając odpowiedni i systematyczny dowóz energii. W diecie warto postawić na produkty zawierające dużo błonnika pokarmowego, który będzie utrzymywał na dłużej odczucie sytości.

HAmag: Czy suplementacja może wspomóc odchudzanie?

Anna-Maria Borucka: Najważniejsze jest odpowiednio zbilansowana dieta oraz wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej dopasowanej do naszej masy ciała i stanu zdrowia. Bez podstawy diety każda suplementacja jest bezcelowa. Na rynku jest wiele specyfików, które mają wątpliwe działanie odchudzające. Lepiej przeznaczyć finanse z suplementów na produkty o lepszej wartości odżywczej oraz karnet na siłownie lub basen.

Anna-Maria Borucka

Anna-Maria Borucka – absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz dietetyk Rehasport Clinic w Poznaniu. Prowadzi swój gabinet, gdzie na co dzień współpracuje z pacjentami z chorobami dietozależnymi oraz trenującymi sporty wytrzymałościowe. Z zamiłowania żeglarka oraz pasjonatka jazdy na rowerze. Prowadzi fanpage na facebooku: Dietetyk Anna-Maria Borucka.

Zobacz także

Kulinaria / #Wywiad

classic-jpg-11996

Smakowite przepisy na święta

Michał Konwerski, szef kuchni Sheraton Poznań Hotel zdradza tajniki kulinarne idealne na święta!

Kulinaria / #News

volumes-classic-jpg-9417

Volumes – miski dla łasuchów

Obiad jak u mamy – brzmi obiecująco, prawda? To oznacza swojskie, pyszne jedzenie robione z miłością oraz… słuszne porcje.

Kulinaria / #News

pancake-classic-jpg-9240

Naleśniki dla wybrednych z PancakeBot

Ile gustów, tyle idealnych naleśników. Niektórzy lubią cieniutkie i chrupiące, inni wolą amerykańskie pankejki. Jeśli należysz do drugiej grupy, mamy coś dla ciebie… Mamy PancakeBot.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.