/hamag/assets/slider-jpg-3701.jpeg

Co jeść, aby nie przytyć?

Tylko dobre nawyki żywieniowe pomogą w uzyskaniu wymarzonej figury!

Data publikacji: 25.07.2016

Wakacje, trochę lenistwa, pyszne jedzenie, spotkania w doborowym towarzystwie – i jak tu schudnąć lub utrzymać szczupłą sylwetkę, właśnie teraz, kiedy najbardziej nam na niej zależy? Aby dowiedzieć się trochę więcej o odchudzaniu, udaliśmy się do specjalistki od zdrowego żywienia, do Anny-Marii Boruckiej.

HAmag: Latem paradoksalnie, kiedy chcemy lepiej wyglądać (czyli szczuplej), wciąż zdarza się niemało okazji, by sobie pofolgować. Wakacje, imprezy, relaks nie sprzyjają diecie. Jak dążyć do złotego środka?

Anna-Maria Borucka: W restauracji mamy na szczęście duży wybór, więc warto postawić na potrawy z chudych gatunków mięs i ryb z dodatkiem warzyw oraz gruboziarnistych kasz. Jeśli mamy ochotę na coś słodkiego, najlepiej wybierać koktajle owocowo-warzywne lub sorbety, które są o połowę mniej kaloryczne niż lody śmietankowe z dodatkiem sosów. Okres letni sprzyja również spożywaniu napojów alkoholowych, które są wysokokaloryczne – wówczas można zadbać o niskokaloryczne przekąski, takie jak chipsy z jarmużu i warzywne paluszki, natomiast podczas całego dnia należy wybierać z płynów tylko wodę mineralną niegazowaną.

HAmag: Jakie owoce i warzywa pomagają zrzucić parę kilogramów?

Anna-Maria Borucka: W swoim jadłospisie warto postawić na owoce sezonowe, które są niskokaloryczne. Dobrą propozycją będą porzeczki, maliny, agrest, truskawki czy jeżyny, które można wkomponować do porannej owsianki czy jako dodatek do koktajlu na bazie kefiru. W przypadku warzyw nie ma ograniczeń, natomiast warto zadbać, aby nie były podawane z sosem czy z bułką tartą, które zwiększają kaloryczność posiłku.

HAmag: Co jeść, aby nie przytyć?

Anna-Maria Borucka: Warto zadbać przede wszystkim o produkty o niskim indeksie glikemicznym, takie jak pełnoziarniste pieczywo, makarony oraz gruboziarniste kasze, np. gryczana. Z produktów nabiałowych najlepiej wybierać chude i naturalne przetwory, takie jak kefir, maślanka czy jogurt do 2 % tłuszczu, serek wiejski czy serek twarogowy chudy. Przynajmniej trzy razy w ciągu dnia powinniśmy zjadać warzywa. Warto teraz postawić na botwinkę, pomidory, ogórki gruntowe, kalafiora, marchew i bakłażana, ponieważ są niskokaloryczne i zawierają dużo błonnika.

HAmag: Czy jest jakaś wspaniała dieta na lato?

Anna-Maria Borucka: Podstawą każdej diety jest wyrobienie odpowiednich nawyków żywieniowych, dlatego nie ma diety cud, która sprawi, że nagle będziemy zdrowo szczupli. Warto jednak zadbać o zastąpienie soków wodą mineralną (1 l soku ma aż 500 kcal), lodów śmietankowych sorbetami oraz nie podjadać tłustych rzeczy do alkoholu.

HAmag: Czego nie wolno robić na diecie?

Anna-Maria Borucka: Przede wszystkim nie wolno podjadać pomiędzy posiłkami oraz najadać się przed snem. Nie powinno się również dodawać stężonych soków do wody mineralnej w celu „dodania smaku”, ponieważ są to tylko dodatkowe kalorie, które tylko przeszkadzają nam w odzwyczajeniu się od słodkiego smaku.

Anna-Maria BoruckaAnna-Maria Borucka

Anna-Maria Borucka – absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz dietetyk Rehasport Clinic w Poznaniu. Prowadzi również swój gabinet, gdzie na co dzień współpracuje z pacjentami z chorobami dietozależnymi oraz trenującymi sporty wytrzymałościowe. Z zamiłowania żeglarka oraz pasjonatka jazdy na rowerze. Prowadzi również fanpage na facebooku: Dietetyk Anna-Maria Borucka.

Zobacz także

Wdzięk / #Recenzja

classic-jpg-11360

Naturalne antyperspiranty – top 3

Jakie naturalne antyperspiranty wybierać, aby nie zaszkodzić zdrowiu, ale jednocześnie zadbać o higienę?

Wdzięk / #Recenzja

coffee-scrub-classic-jpg-11117

Bare Care – peeling kawowy na jesień

Bare Care to nowość na rynku kosmetyków naturalnych. Bare Care to peeling kawowy stworzony dla fanek aromatycznych ziaren!

Wdzięk / #Recenzja

classic-jpg-11109

Hmilk no stress – test mleczka do włosów farbowanych

Hmilk no stress to nowość marki Oway, która w swoim portfolio posiada same naturalne i przyjazne włosom preparaty. Jak mleczko wypadło w testach?

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.