Thermosolar Hive, ul wypakowany technologią

Naukowcy biją na alarm – populacja pszczół maleje w zastraszającym tempie, a skutki tej tendencji mogą być opłakane. Stąd pomysł na Thermosolar Hive.

Data publikacji: 08.05.2017

Życie bez truskawek i jagód to najmniejszy z problemów, jaki spowoduje wymarcie pszczół. Te sympatyczne owady zapylają bowiem niemal 3/4 jadalnych roślin, a ich zniknięcie z ekosystemu, może wywołać prawdziwą katastrofę. Mimo to ich populacja gwałtownie spada – nawet o kilkanaście procent każdego roku. Jeśli nie zatrzymamy tej tendencji lub nie znajdziemy innego sposobu na zapylanie roślin, światu grozi głód – badacze przewidują, że w zaledwie 5-6 lat po zniknięciu pszczół, groziłoby nam wymarcie. Dlatego tak ważne są wszelkie inicjatywy i badania pomagające przetrwać naszym pszczelim sprzymierzeńcom.

– Pszczołom zawdzięczamy lwią część tego, co znajdujemy codziennie na talerzu. Wiele owoców – morele, brzoskwinie, wiśnie, truskawki, poziomki, jagody, borówki – oraz 4 tys. odmian warzyw zawdzięczamy właśnie pszczołowatym – podkreśla Katarzyna Dytrych, zajmująca się ochroną pracowitych owadów. Główną przyczyną wymierania pszczół są źle stosowane pestycydy oraz choroby, m.in. te wywoływane przez roztocz Varroa – badania Greenpeace wskazują nawet, że to on jest w tym przypadku głównym winowajcą. Walka z nim jest trudna, ale nie niemożliwa – udowadnia to nowy startup z Czech: Thermosolar Hive. Zazwyczaj w walce z roztoczami stosuje się substancje chemiczne, roztocz Varroa jednak staje się na nie coraz bardziej odporny, a przez pestycydy cierpią także same pszczoły. Thermosolar Hive działa zupełnie inaczej, to naturalna ochrona pszczół, która dba o ich zdrowie, jednocześnie eliminując śmiercionośnego pasożyta. Jego słabym punktem jest bowiem wysoka temperatura, która szybko może zabić 100% pasożytów. Do tej pory próbowano stosować zewnętrzne urządzenia, które pozbędą się intruzów za pomocą ciepła, jednak nie były one do końca skuteczne.

Thermosolar Hive jest wyjątkiem: to nowoczesny ul zasilany poprzez energię słoneczną i zwalczający Varroę ze śmiertelną skutecznością. Wystarczy, że nowoczesny ul zwiększy swoją temperaturę o zaledwie 7 stopni Celsjusza na 150 minut, a znajdujące się w nim roztocza zginą. Taką termoterapię należy zastosować następnie 1-2 tygodnie później, aby pozbyć się tych pasożytów, które w momencie poprzedniego podgrzewania, przebywały poza ulem. W ten sposób zarówno amatorzy, jak i profesjonalni pszczelarze, mogą bezpiecznie zadbać o swoich podopiecznych. W dodatku podwyższona temperatura służy pszczołom, szczególnie w krajach o nieco chłodniejszym klimacie. Thermosolar Hive można wykonać w wielu różnych rozmiarach w zależności od potrzeb – zazwyczaj koszt jednego ula wynosi około 650 dolarów.

 

Źródło: Thermosolar Hive / Agrolok / Greenpeace

Zobacz także

Trendy / #News

inkubator-1classic-jpg-11952

Inkubator dla czworonogów

Noworodki to istoty bardzo delikatne. Nie dotyczy to jedynie ludzi – kocie i psie maluchy też potrzebują opieki. Dlatego lubelski uniwersytet zainwestował w inkubator dla zwierząt.

Trendy / #News

talerz-classic-jpg-11766

Doznania znad talerza

Wiecie jak elegancko zjeść spaghetti, owoce morza, czy lasagnę? Czy kiedyś zestresowaliście się na oficjalnym obiedzie lub pogubiliście w etykiecie? Nie jesteście jedyni.

Trendy / #News

whisky-me-classic-jpg-11968

Whisky Me – trunek w wersji mini

Kojarzycie soczki w woreczkach, tak popularne w latach 90.? Dzięki pewnemu start-upowi, powracają, tylko że w wersji wysokoprocentowej jako Whisky Me.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.