Gracze w walce z demencją
Właśnie powstała pierwsza gra mobilna, która wspiera szczytny cel.
Czy gra na smartfona może uratować przed chorobą? Okazuje się, że tak. „Sea Hero Quest” to najnowszy oręż naukowców w walce z demencją i Alzheimerem. A do tego dostępny za darmo na Androida oraz sprzęt Apple.
Zaledwie kilka dni starczyło, by grę pobrano ponad pół miliona razy. Dane uzyskane w ten sposób są ekwiwalentem ponad 700 lat badań tradycyjnymi metodami. „Sea Hero Quest” to realna szansa, by zrozumieć działanie ludzkiego mózgu i pomóc zwalczać demencję. Na pierwszy rzut oka gra nie wyróżnia się niczym specjalnym. Zadaniem gracza jest wcielenie się w wilka morskiego i podróż po oceanach śladami ojca. Towarzyszą temu trzy rodzaje zadań: pokonywanie labiryntów, sprawdzanie orientacji za pomocą flar, a także pogoń za morskimi stworzeniami i potworami.
Gra wygląda bajkowo i przyjaźnie, ale zabawa wśród pingwinów i mamutów pozwala naukowcom rozpracować, jak działa nasza orientacja przestrzenna i które części mózgu odpowiadają za jej kontrolowanie. To właśnie problemy z orientacją są często pierwszym symptomem występującej demencji. Choroba stanowi poważny problem we współczesnym świecie. Według danych opublikowanych przez twórców gry, co 3 sekundy diagnozowana jest osoba z objawami demencji, a do 2050 roku dotkniętych nią będzie ponad 135 mln osób. Wystarczy jednak zagrać w „Sea Hero Quest” przez 2 minuty, by zebrać dane odpowiadające 5 godzinom pracy naukowców. Zważywszy na to, jak dużym zainteresowaniem cieszą się gry mobilne, pomysł jest strzałem w dziesiątkę.
Gra powstała z inicjatywy Deutsche Telekom oraz organizacji i jednostek naukowych badających rozwój choroby. Ich celem było 100 tysięcy pobrań, jednak wyniki całkowicie przekroczyły te założenia – ponad 500 tys. pobrań gry od 5 maja. To oznacza przyspieszenie badań o 150 razy! Naukowcy mający pieczę nad projektem podkreślają, że to ogromny postęp. Dla przykładu wcześniej badali 200 osób w rok. Teraz trwa to minutę.
– To pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w graczach na całym świecie. Dzięki zaangażowaniu setek tysięcy ludzi w ten ważny społecznie problem, możemy pomóc naukowcom zebrać dane na temat demencji czy Alzheimera, w rekordowo krótkim czasie. – mówi Marlena Czaplak z T-Mobile, które zaangażowało się w promocję gry w Polsce.
Źródło: Mam Startup / Sea Hero Quest