Koszula kontra smog

Koszule z serii Aerochromics wykryją zanieczyszczone powietrze

Data publikacji: 05.08.2016

Polskie miasta stają się coraz bardziej zanieczyszczone. Kraków, Wrocław, Warszawa czy Poznań często osiągają taki poziom smogu, że zamiast spaceru lepsze wydaje się pozostanie w domu. Nie dziwi już, że równie naturalne co sprawdzenie pogody w internecie, staje się zweryfikowanie stanu powietrza na nadchodzące dni – teraz nie tylko deszcze mogą zniechęcić do wypadów w plener. Jeśli i tobie się to zdarza, pokochasz Aerochromics.

To seria specjalnych swetrów i bluz, które w kontakcie z odpowiednio wysokim poziomem zanieczyszczeń, ostrzegają przed szkodliwym otoczeniem. Od teraz bezpieczeństwo płuc można sprawdzać na bieżąco, po prostu zerkając w lustro. Wszystko dzięki specjalnym sensorom wbudowanym w materiał Aerochromics. Kiedy natrafią one na nadmierną ilość dwutlenku węgla lub innych szkodliwych substancji, po prostu zmienia się wzór na koszuli. Można śmiało powiedzieć, że projekt to prawdziwy szósty zmysł, niezbędny we współczesnej miejskiej dżungli. A do tego niezwykle twarzowy. Ubrania są czarne, póki nie trafimy miejsce wyjątkowo nieprzyjazne płucom. Wtedy wykwitają na nich abstrakcyjne wzory czy białe grochy. To znak, by wstrzymać oddech i najlepiej przenieść się gdzie indziej. Wszystko dzięki zaawansowanemu systemowi wkładek termicznych, które rozprowadzając ciepło po ubraniu, reagują ze specjalnymi nadrukami. Bluzy zaprojektował Nikolas Bentel, designer z Nowego Jorku. O swojej twórczości mówi „projektowanie społeczne”.

– Interesuje się globalnym ociepleniem i rosnącym zanieczyszczeniem powietrza. Rozwiązania naukowe, które wykorzystałem w mojej kolekcji były dostępne już od dawna, tylko nie zostały użyte na taką skalę w ubraniach dla zwykłych konsumentów – podkreśla Bentel.

Kolekcja składa się z trzech różnych ubrań, odpowiadających za różne rodzaje zanieczyszczeń. Mamy więc bluzę w grochy, która wykryje wolne rodniki, bluzę w abstrakcyjne plamy wskazująca na zbyt wysokie stężenie dwutlenku węgla, a także z nadrukiem drobnego labiryntu, informującą o cząstkach radioaktywnych. I chociaż intencją projektanta, było zaadaptowanie technologii do mody dla każdego, to cena może okazać się zaporowa. Za jedną sztukę zapłacimy od 500 do aż 625 dolarów.

Źródło: F5

Zobacz także

Trendy / #News

inkubator-1classic-jpg-11952

Inkubator dla czworonogów

Noworodki to istoty bardzo delikatne. Nie dotyczy to jedynie ludzi – kocie i psie maluchy też potrzebują opieki. Dlatego lubelski uniwersytet zainwestował w inkubator dla zwierząt.

Trendy / #News

talerz-classic-jpg-11766

Doznania znad talerza

Wiecie jak elegancko zjeść spaghetti, owoce morza, czy lasagnę? Czy kiedyś zestresowaliście się na oficjalnym obiedzie lub pogubiliście w etykiecie? Nie jesteście jedyni.

Trendy / #News

whisky-me-classic-jpg-11968

Whisky Me – trunek w wersji mini

Kojarzycie soczki w woreczkach, tak popularne w latach 90.? Dzięki pewnemu start-upowi, powracają, tylko że w wersji wysokoprocentowej jako Whisky Me.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.