Buty z ananasa

Hiszpanka stworzyła przyjazną środowisku alternatywę dla skóry, produkowaną z ananasa.

Data publikacji: 19.06.2016
Wygląda jak skóra, jest elastyczny i wytrzymały, ale przy jego produkcji nie ucierpiało żadne zwierzę. Piñatex robi karierę w modzie.

Na pomysł wykorzystania ananasa w tekstyliach wpadła projektantka Carmen Hijosa. Jak sama twierdzi był to czysty przypadek. Hijosa przez ponad 15 lat zajmowała się przemysłem skórzanym w Irlandii, kiedy poproszono ją o doradztwo w tej sprawie na Filipinach. Na miejscu przekonała się jednak, że miejscowe wyroby nie są najlepszej jakości. W dodatku warunki, w jakich je wyrabiano stanowiły zagrożenie zarówno dla ludzi, jak i środowiska. Wtedy Hijosa wpadła na pomysł, by zamiast skóry oprzeć przemysł odzieżowy o lokalny materiał, który zapewniłby jakość skóry, ale jego produkcja była o wiele bezpieczniejsza. Takie okazały się liście ananasa. Były wystarczająco mięsiste i odporne, by stanowić realną, tanią alternatywę dla skóry, a przy tym także powszechne. Badania nad odpowiednią obróbką liści trwały aż 5 lat, ale w tej chwili Hijosa jest pewna, że Piñatex może odmienić branżę mody. Hiszpanka założyła firmę Ananas Anam, która coraz częściej nawiązuje współpracę z markami modowymi na całym świecie.

Główną zaletą Piñatexu jest łatwość jego zdobycia. Przy zbieraniu owoców liście ananasa były do tej pory marnowane. W tej chwili rolnicy zbierają je w specjalnych zbiornikach, gdzie zachodzi proces odgumiania. Po nim włókna stają się wyjątkowo miękkie, dzięki czemu mogą być poddane obróbce mechanicznej. W efekcie powstaje giętki i jednocześnie odporny materiał, który w dotyku bardzo przypomina filc. Co najważniejsze cały proces zużywa bardzo niewiele zasobów – tylko te, które niezbędne są w uprawie ananasów. Dla porównania szacuje się, że do wyprodukowania jednej pary dżinsów potrzeba aż 20 tys. litrów wody! W porównaniu z tym Piñatex to wręcz definicja materiału przyjaznego środowisku. W dodatku jego cena jest do 40% niższa od cen skóry. Pomimo, że tani i ekologiczny, to wyglądem nie ustępuje skórze, a po nawoskowaniu trudno go od niej odróżnić.

Jeśli zajdzie taka potrzeba można go farbować, nadać metaliczny połysk lub wytłoczyć na nim wzory, np. wężowy deseń. Ananas Anam zaczęło już wdrażać wspólne projekty z modowymi gigantami, jak Camper czy Puma. Trzeba przyznać, że nie ustępują one wersjom tradycyjnym. Z tą różnicą, że mają znaczek cruelty-free, którym nie może pochwalić się żadna skórzana torebka czy buty.

Źródło: Collectively

Zobacz także

Trendy / #News

inkubator-1classic-jpg-11952

Inkubator dla czworonogów

Noworodki to istoty bardzo delikatne. Nie dotyczy to jedynie ludzi – kocie i psie maluchy też potrzebują opieki. Dlatego lubelski uniwersytet zainwestował w inkubator dla zwierząt.

Trendy / #News

talerz-classic-jpg-11766

Doznania znad talerza

Wiecie jak elegancko zjeść spaghetti, owoce morza, czy lasagnę? Czy kiedyś zestresowaliście się na oficjalnym obiedzie lub pogubiliście w etykiecie? Nie jesteście jedyni.

Trendy / #News

whisky-me-classic-jpg-11968

Whisky Me – trunek w wersji mini

Kojarzycie soczki w woreczkach, tak popularne w latach 90.? Dzięki pewnemu start-upowi, powracają, tylko że w wersji wysokoprocentowej jako Whisky Me.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.