/hamag/assets/otwarcie-jpg-5567.jpeg

Uwolnij swoje wnętrze

Czym zajmuje się design coach? Jakie sprytne triki pomogą zmienić Twoje wnętrze?

Data publikacji: 18.10.2016
W domu powinno się mieć tylko to, co się lubi, a nie to, co jest modne i trendy – mówiła podczas warsztatów „Uwolnij swoje wnętrze” odbywających się w ramach Festiwalu PROGRESSteron w Poznaniu Maciejka Peszyńska-Drews, pierwsza w Polsce design coach. I przekonywała, że każdy z nas może urządzić się tak, by mieszkało się nie tylko dobrze, ale też szczęśliwie.

Design Coach to nowatorska formuła, która jakiś czas temu pojawiła się na rynku usług. Design Coach to osoba, która podpowiada jak aranżować wnętrza, ale nie urządza ich za nas. Wyzwala drzemiącą w nas kreatywność i wyczula na estetykę oraz funkcjonalność. W efekcie aranżujemy sami, panujemy nad przypadkowością, chaosem i urządzamy przestrzenie według własnego stylu.

W mieszkaniu lub domu spędzamy bardzo dużo czasu, dlatego nasze otoczenie silnie na nas oddziałuje. Czasami mamy poczucie, że coś nam „nie gra”, bywa, że niektóre wnętrza przytłaczają lub czujemy się w nich nieswojo. – Jeśli żyjemy w tym samych pomieszczeniach od lat, to po pewnym czasie przestajemy się z nimi identyfikować, bo w naszym życiu coś się zmieniło, na przykład układy rodzinne, czy sytuacja zawodowa. Wtedy potrzebna jest zmiana i tu nie chodzi wcale o rewolucję – wyjaśniała uczestniczkom warsztatu Maciejka Peszyńska-Drews, która jest twórczynią autorskiej metody pracy z wnętrzem "Urządzanie przez odkrywanie". – Wystarczy nawet mała zmiana, jak kolor ściany czy przesunięcie kanapy. Warto wsłuchać się w siebie, odbierać przestrzeń zmysłami, nie sugerując się tym, jak mieszkają inni. Jeśli będziemy kierować się intuicją, stworzymy wnętrza, które pokochamy.

Czy samodzielne przearanżowanie wnętrz jest trudne? Czy wymaga dużych nakładów finansowych? Maciejka Peszyńska-Drews przekonywała, że nie i podała kilka skutecznych trików design coacha.

Pierwszym z nich jest przyglądanie się z uwagą poszczególnym kadrom wnętrza. Wystarczy poświęcić pięć minut dziennie, siadając w wybranym miejscu domu lub mieszkania i popatrzeć na to, co mamy przed oczyma. Warto zanotować, co widzimy, co nam się podoba, a co przeszkadza i powtarzać to zadanie przez kilka kolejnych dni. Dzięki temu ćwiczeniu możemy pozbyć się tego, czego nie lubimy i co nam nie pasuje.

Kolejne zadanie to sesja fotograficzna. Świat okiem obiektywu jest inny. Pierwsze fotografie robimy w obecnym stanie pomieszczenia, potem je sprzątamy i powtarzamy zdjęcia. Patrząc na nie, szybko uzmysłowimy sobie, czego jest za dużo i co tak naprawdę nas drażni. Może to być szczegół, jak kolejność ustawienia pamiątek na półce, czy obrazków na ścianie. To zadanie doskonale odzwierciedla prawdę, że aranżując wnętrze, warto spojrzeć okiem fotografa.

Następny trik to przestawianie mebli. Brzmi trywialnie, ale wiele z nas o tym zapomina. Podobnie jest z oświetleniem. Każdy z nas je posiada jednak niewielu zna zasady tzw. scen świetlnych. Podstawowa to dostosowanie ilości źródeł światła do wielkości wnętrza. W pokoju o powierzchni 30m² powinniśmy mieć ich siedem. We wnętrzu o wielkości 10 m² wystarczą trzy różne lampy. Manewrując nimi, tworzymy odpowiedni klimat, np. ustawiamy lampkę stołową na parapecie zamiast wiszącej nad stolikiem kawowym.

Na liście trików jest oczywiście kolor i faktura. – Wchodząc do obcych wnętrz, oceniamy je. U siebie tego nie robimy. Zachęcam, by spojrzeć na swoje przestrzenie okiem gościa – mówiła podczas festiwalu PROGRESSteron design coach. – Zastanówmy się czy to wnętrze nas zachwyca? Jakie dźwięki czy zapachy kojarzą nam się z naszym mieszkaniem? Czy to zapach pieczonego ciasta, parzonej kawy czy świeżego prania? Wolimy surowość drewna czy miękkość pluszu? Odbieranie wnętrz zmysłami sprawi, że intuicyjnie dobierzemy to, co będzie pasować nam najlepiej, także kolory – tłumaczyła.

Na deser Maciejka namawia do odrobiny szaleństwa w urządzaniu, jaką jest powieszenie kolorowej grafiki w łazience, czy lustra w kuchni. To wyzwala energię i pobudza do życia. Podobnie jak świeże kwiaty w wazonie, owoce na stole czy zioła w doniczkach, które zawsze powinny znaleźć swoje miejsce w domu.

Tych trików design coach ma o wiele więcej, ale największy to wieloletnie doświadczenie, jako projektant oraz czerpanie inspiracji z człowieka. – Wsłuchuję się w Twoje potrzeby, odkrywam gusta i upodobania, a potem naturalnie motywuję do działania – odpowiadała na pytania uczestniczek ekspertka od designu wnętrz. – Co ważne, zmieniam perspektywę widzenia, żeby mieszkało Ci się lepiej. Najważniejsze jest jednak to, że w efekcie końcowym to Ty jesteś autorem pomysłów, kreatorem wizji i realizatorem zmian, czyli stajesz się projektantem osobistego wnętrza!

 

Organizatorzy festiwalu:

lokalny – Pracownia MOC Poznania www.mocpoznania.pl

ogólnopolski – Dojrzewalnia Róż www.dojrzewalnia.pl 

Zobacz także

Trendy / #News

inkubator-1classic-jpg-11952

Inkubator dla czworonogów

Noworodki to istoty bardzo delikatne. Nie dotyczy to jedynie ludzi – kocie i psie maluchy też potrzebują opieki. Dlatego lubelski uniwersytet zainwestował w inkubator dla zwierząt.

Trendy / #News

talerz-classic-jpg-11766

Doznania znad talerza

Wiecie jak elegancko zjeść spaghetti, owoce morza, czy lasagnę? Czy kiedyś zestresowaliście się na oficjalnym obiedzie lub pogubiliście w etykiecie? Nie jesteście jedyni.

Trendy / #News

whisky-me-classic-jpg-11968

Whisky Me – trunek w wersji mini

Kojarzycie soczki w woreczkach, tak popularne w latach 90.? Dzięki pewnemu start-upowi, powracają, tylko że w wersji wysokoprocentowej jako Whisky Me.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.