/hamag/assets/big-jpg-4069.jpeg

Przepyszny chleb z kaszy gryczanej

Jak upiec bezglutenowy chleb, który będzie zdrowy i pyszny?

Data publikacji: 06.08.2016
Chleb z czarnuszką, imbirem, buraczkami, nasionami chia lub siemieniem lnianym. Pieczony na kefirze, zakwasie lub drożdżach. Z mąką pszenną, żytnią, owsianą lub... bez mąki – przepisów jest wiele. Można też upiec chleb z kaszy gryczanej. Spróbujcie!

Rewelacja! Aby wyczarować prawdziwy miękki chleb potrzebne będą: kasza, sól i woda. To najprostszy znany mi przepis (znaleziony na blogu toniepiekarnia.pl). Piekę go regularnie, urozmaicając recepturę nasionami: czarnuszki, sezamu lub słonecznika. Jestem ciekawa czy podobne efekty można otrzymać, dodając inne ziarna – będę eksperymentować!

Dlaczego czarnuszka? Jej nasiona to prawdziwy skarb. Dodając je do potraw, możecie mieć pewność, że dostarczacie organizmowi same drogocenne związki. Te niepozorne, czarne ziarenka mają właściwości antyzapalne, antynowotworowe i antyoksydacyjne. Oczyszczają organizm z toksyn, wzmacniają układ odpornościowy, regulują poziom cukru we krwi. Czarnuszka szczyci się działaniem antydepresyjnym i uspokajającym, a do tego zwiększa naszą odporność na stres. Olej z czarnuszki pomaga zwalczać choroby skórne, w tym atopowe zapalenie skóry, przyspiesza gojenie ran i łagodzi objawy refluksu żołądkowo-przełykowego. W czarnuszce siła!

Ostatnio poddałam córkę badaniom, które potwierdziły moje obawy dotyczące nietolerancji glutenu. Przyznam, że ja również lepiej radzę sobie z trawieniem kaszy gryczanej niż mąki pszennej, czy razowej, nie wspominając o jęczmieniu, po którym boli mnie brzuch. Dla wielu osób dieta bezglutenowa to konieczność. Nie jest łatwa w stosowaniu, bo obala codziennie schematy żywieniowe i zmusza do ciągłych kulinarnych poszukiwań. Tak naprawdę w tym miejscu zaczyna się prawdziwa przygoda i otwarcie na nietuzinkowe smaki! Bezglutenowy chleb nie musi być wcale zbity, jałowy czy zbyt suchy. Może być wilgotny i smakowity, a do tego przyjemnie pachnieć i dawać prawdziwą przyjemność jedzenia.

Składniki:

  • 500g kaszy gryczanej surowej, nieprażonej
  • woda
  • 3 łyżeczki soli morskiej lub himalajskiej

Sposób przygotowania:

Kaszę należy przemyć w sicie i umieścić w misie, zalać wodą tak, żeby pokrywała ziarenka. Całość odstawiamy na 12 godzin, następnie uzupełniamy wodą i odkładamy na kolejne 12 godzin. Jeśli poczekamy jeszcze pół doby, ziarenka zaczną kiełkować, co znacznie podwyższy wartość odżywczą kaszy. Po 24-48 godzinach blendujemy grykę z solą i wodą, w której się moczyła. Dodajemy ulubione nasiona. Masę przelewamy do foremki – keksówki o pojemności 1,5 litra, którą wcześniej wykładamy papierem do pieczenia. Polecam papier powlekany silikonem, ten tradycyjny zbyt mocno przykleja się do wypieku.

Tak przygotowane ciasto wstawiamy na około 6-12 godzin do nienagrzanego piekarnika. W tym czasie zacznie fermentować, a na jego powierzchni utworzy się wybrzuszenie. Jeżeli nasiona stały w wodzie ponad 24 godziny i zaczęły kwaśnieć jeszcze przed blendowaniem, należy bacznie obserwować proces – masa może wydobywać się z foremki! Ciasto, które wyhodowało brzuszek pieczemy 55 minut w piekarniku nagrzanym do 175°C. Smacznego!

 

Zobacz także

Przepis / #Artykuł

classic-jpg-6403

O pieczeniu i o świętach – przepis na obłędną tartę czekoladowo-cytrusową

Lubicie czekoladę i cytrusy? Skorzystajcie z tego przepisu!

Przepis / #Artykuł

Lovelace_wt_1.jpg

Burger wegetariański

Sprawdzony przepis na pysznego burgera bez mięsa!

Przepis / #Artykuł

ldf_slajder.jpg

Dwuwarstwowy sernik kokosowy

Smakowite kąski ze szczyptą wytrawnego komentarza, czyli przepis od REJ CAKE!