/hamag/assets/otwarcie-jpg-5525.jpeg

Jesień/zima 2016 na wybiegach

Po pierwsze: inspiracja!

Data publikacji: 17.10.2016
Trendy, czyli zmieniające się co kilka miesięcy tendencje w modzie, to przede wszystkim doskonałe źródło inspiracji. Inspirować, to znaczy: „natchnąć, pobudzać do działania, zwłaszcza twórczego”. Zainspiruj się i dowiedz, co łączy damską i męską garderobę.

#DlaNiej

Nie jest tajemnicą, iż od lat moda damska czerpie z mody męskiej pełnymi garściami, czego dowodem jest rosnąca z sezonu na sezon popularność damskiego garnituru (Max Mara). Pierwotnie kojarzony był tylko i wyłącznie z mężczyznami, a dzięki Coco Chanel w latach dwudziestych i później Marlenie Dietrich, wszedł do kanonu kobiecej mody. Dodatkowo w 1966 r. ciekawość męskim ubiorem podsycił legendarny le smoking autorstwa Yves’a Saint Laurenta. Zaś szczyt fascynacji tym ubiorem nastał w latach osiemdziesiątych, kiedy to garnitur na dobre zadomowił się w damskiej garderobie. Dzisiaj powraca w odświeżonej wersji – prążkowany, o luźnym kroju.

Na uwagę zasługuje również spektakularny powrót lat osiemdziesiątych (Saint Laurent). Asymetria w linii dekoltu, sukienki i bluzki na jedno ramię, mocno zaznaczona talia, watowane ramiona, power dressing (Balenciaga) – to kwintesencja stylu tej dekady. Wśród wybiegowych tendencji widać też silne nawiązania do marynarki wojennej, czego dowodem są sylwetki z kolekcji Prady, w której to modelki nosiły białe czapki majtków. Obok tak silnych nawiązań do męskiej garderoby, nie mogło zabraknąć skóry. W wersji lakierowanej pojawia się m.in. u Proenza Schoulera, czego przykładem jest dwurzędowy płaszcz z białym futrzanym kołnierzem. W opozycji do wszystkiego co mocne i kojarzone z mężczyznami, stają jedne z najbardziej kobiecych wzorów – leopardzie cętki (Dries Van Noten). Są wszędzie: na płaszczach, spodniach, koszulach, sukienkach, a nawet torebkach. Istna cętkomania.

Balenciaga

Dries Van Noten

Proenza Schouler

Na ciemną stronę mody lub, jak kto woli – „drugą stronę lustra”, przenosi nas mroczny i nieco teatralny pokaz Marca Jacobsa, gdzie wiktoriańskie motywy mieszają się ze stylem gotów. W kolekcji Jacobsa można również zaobserwować dość interesującą tendencję zakładania na wieczorowe kreacje… zimowych kurtek. Niekonwencjonalne, ale jakie praktyczne! Będąc w temacie okryć wierzchnich, nie sposób nie wspomnieć o futrach. Teraz już nie tylko kolorowych, ale też artystycznie farbowanych (Salvatore Ferragamo). Bez względu na to, czy są sztuczne czy też prawdziwe, nadal pozostają obiektem westchnień i najelegantszymi wśród okryć.

Marc Jacobs

Skoro mowa o elegancji, to niewątpliwe ekskluzywnym i lansowanym w tym sezonie materiałem jest aksamit (Valentino).Wystarczy spojrzeć na tę na pozór prostą sukienkę i od razu widać, że ten materiał broni się sam. Prosta forma i ciekawy kolor, to kwintesencja klasy jaką daje aksamit. Zgrabna sylwetka, sport, zima, stok… Idąc tą drogą skojarzeń, prędzej czy później natrafimy na roznoszące się echem pytanie: „Jak ubrać się na narty?” Z pomocą przychodzi nam Donatella Versace i jej najnowsza kolekcja, w której udowadnia, że nawet na stoku można wyglądać stylowo, a nawet awangardowo. Klucz do sukcesu: maksimum kobiecości. Przykład? Gruby wełniany sweter, skórzana mini, botki na szpilce, a w dłoni – mała torebka z futrzanym brelokiem. Można? Można!

Valentino

Reasumując, kobieta w tym sezonie, choć nosi spodnie, to nie stroni od kocich wzorów. W skórzanym płaszczu, futrze, będąc na stoku czy „w krainie czarów”, zawsze pozostaje sobą – świadomą kobietą.

#DlaNiego

W tym sezonie moda męska nie zadziwia niczym szczególnym. Jest poprawnie, choć nie zabraknie kilku ciekawych elementów, które na tle reszty istotnie się wyróżniają. W palecie kolorów przodują: róż, niebieski, czerwień, ale też bardzo modna w tym sezonie – miedź. Ten pomarańczowy odcień brązu pojawia się m.in. w kolekcji Topman Design, gdzie miedziany trzyczęściowy garnitur z watowanymi ramionami, zestawiony został z aksamitną koszulą i trampkami.

Topman Design

Wydawać by się mogło, że o kracie powiedziano już wszystko. Nic bardziej mylnego. Typowych wariantów w postaci: kraciastych koszul, płaszczy czy marynarek, jest na wybiegach mnóstwo. Na szczęście są też nieco odważniejsze i ciekawsze, jak ta u Fendi; płaszcz à la szlafrok w komplecie ze spodniami – wszystko w kratę, uzupełniono futrzanymi pantoflami. Strój do spania? Ani trochę! Tym samym mamy zapowiedź kolejnej sezonowej nowości, czyli piżamowe garnitury. Kolorowe, wzorzyste lub jednolite, eleganckie albo z przymrużeniem oka – dostępne są w kilku stylistycznych opcjach. Eleganckiej, w formie minimalistycznego zestawu noszonego z golfem i czarnym płaszczem (Valentino) lub w klimacie lat 70. z trampkami jak ten projektu Petera Dundasa dla Roberto Cavalli. W opozycji do piżam, ale jak déjà vu, powracają typowe dla tego sezonu – militaria. Ten dość wyeksploatowany temat odnaleźć można w dwóch wersjach: de Lux jak u Balmain, gdzie inspiracja jest subtelna acz widoczna, do tego w iście szlacheckim wydaniu lub klasycznej, ale nieco uwspółcześnionej (Dries Van Noten).

Dries Van Noten

Roberto Cavalli

Fendi

Budrysówka (Dior Homme), to kolejna sezonowa nowość. Z angielskiego duffel coat (nazwa pochodzi od miasta Duffel w Belgii), to wśród okryć wierzchnich, niekwestionowany faworyt. Ten krótki płaszcz wywodzący się z marynarki wojennej, charakteryzuje się dużymi naszywanymi kieszeniami, wyraźnie zaznaczonym zarówno z tyłu, jak i z przodu karczkiem, zapinany jest na drewniane (bądź plastikowe) kołki, posiada doszywany lub doczepiany na guziki kaptur. To idealny wybór na weekendowy wyjazd za miasto, a w odpowiednim towarzystwie sprawdzi się również w tzw. „casual friday”, jako niezobowiązujące odzienie.

Wielkie, grube, naturalne lub sztuczne, krótkie i długie futra, czyli najbardziej ekskluzywne z okryć, lansują w tym sezonie m.in. Domenico Dolce i Stefano Gabbana. Pokazują je dość przewrotnie, łącząc modę codzienną z wieczorową. Koszule typu Henley, dresowe spodnie, grube skarpety i wiązane botki zestawiają z obszernym, długim futrem w kolorze czekolady, a całość dopełniają kaszkietem. Swoją obecność wyraźnie zaznaczają typowe dla sezonu zimowego – pikowania. Dla wielu, to taki zimowy modokoszmar, przywodzący na myśl białego ludzika z reklamy opon. Na szczęście nie zawsze. Choć wybiegowe propozycje udowadniają, że objętość wciąż króluje, to przyjmuje bardziej wyszukane barwy np. fiolet (Raf Simons).

Raf Simons

Po krótkiej przerwie do łask wraca również metaliczność, choć to w kontekście zimy mało porywający „powrót”, nie mniej jednak mocno zauważalny. Metaliczność, noszona od stóp do głów lub jako jeden element stroju. Widoczna na stoku, nie do przegapienia na ulicy. Dowód? Look z pokazu Versace, gdzie efekt „srebrnego żołnierza” dodatkowo podbija śnieżna biel i okulary stylizowane na gogle. A na koniec coś specjalnego, taka stylowa kropka nad i, czyli aksamit. Niegdyś, używany do produkcji strojów liturgicznych, zasłon, kap, wykorzystywany do obicia mebli, aktualnie – święci triumfy jako najmodniejsza tkanina sezonu, także mody męskiej. Projektanci szyją z niej spodnie, koszule, płaszcze (Dries Van Noten), a nawet plecaki (Balmain).

Mężczyzna w tym sezonie, to taki stylowy dojrzały facet, który niczego się nie boi, ale ceni sobie konkret. Czasami lubi też poszaleć, a wtedy najmniej oczekiwane staje się realnym.

Dries Van Noten

Zobacz także

Trendy / #News

inkubator-1classic-jpg-11952

Inkubator dla czworonogów

Noworodki to istoty bardzo delikatne. Nie dotyczy to jedynie ludzi – kocie i psie maluchy też potrzebują opieki. Dlatego lubelski uniwersytet zainwestował w inkubator dla zwierząt.

Trendy / #News

talerz-classic-jpg-11766

Doznania znad talerza

Wiecie jak elegancko zjeść spaghetti, owoce morza, czy lasagnę? Czy kiedyś zestresowaliście się na oficjalnym obiedzie lub pogubiliście w etykiecie? Nie jesteście jedyni.

Trendy / #News

whisky-me-classic-jpg-11968

Whisky Me – trunek w wersji mini

Kojarzycie soczki w woreczkach, tak popularne w latach 90.? Dzięki pewnemu start-upowi, powracają, tylko że w wersji wysokoprocentowej jako Whisky Me.

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.