/hamag/assets/nvidia-big-jpg-1726.jpeg

Gram, więc myślę, czyli czego mogą nas nauczyć gry komputerowe

Jakie są pozytywne strony gier komputerowych?

Data publikacji: 18.03.2016

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że gry komputerowe to obecnie jedna z największych gałęzi przemysłu rozrywkowego na świecie. Jednak gry od samego początku budziły kontrowersje. Z jednej strony pojawiały się badania mówiące o szkodliwości gier i wzbudzaniu przez nie agresji, z drugiej naukowcy udowadniali, że granie przynosi wiele korzyści. Przyjrzyjmy się tej drugiej, jasnej stronie medalu.

Gry komputerowe towarzyszą nam już od ponad 40. lat i naprawdę trudno przypiąć im etykietę „samego zła”. Obecni gracze to już nie tylko dzieci, nastolatki i młodzi dorośli, ale coraz częściej osoby w średnim wieku, a nawet osoby starsze. Współcześnie grami interesują się zarówno kobiety, jak i mężczyźni z różnych klas społecznych. Dlatego coraz częściej mówi się również o pozytywnych stronach gier komputerowych.

Jeszcze do niedawna panował pogląd, że gry komputerowe nie wnoszą niczego do edukacji. Ich jedynymi dostrzeganymi przez psychologów i pedagogów zaletami były obserwowane u graczy efekty usprawnienia wyobraźni przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Nie negowano faktu, że gry komputerowe wpływają w istotny sposób na pracę i zdolności mózgu związane z poprawą refleksu, ale odmawiano im walorów edukacyjnych.

Na szczęście przez lata badań zauważono, że mózg gracza nabywa z czasem coraz większych zdolności do nieszablonowego myślenia. Co więcej, każda gra wymaga innych umiejętności i uruchamiając kolejny tytuł, mamy do czynienia z procesem aktywnego uczenia, które uwzględnia opanowywanie nowych umiejętności.

W najnowszych pracach z dziedziny pedagogiki i psychologii podkreśla się fakt, że jeżeli korzysta się z gier komputerowych z umiarem, to pozwalają one na szybki rozwój wielu umiejętności. Coraz częściej zauważa się, że gracze potrafią przyswoić znacznie więcej informacji w krótkim czasie niż osoby, które grają tylko sporadycznie. Gry wymagają od graczy łączenia i analizowania zdobytych wcześniej informacji, np. w poprzednich etapach rozgrywki i odnoszenia ich do bieżących wydarzeń w grze.

Ten punkt widzenia potwierdzają też sami gracze. Niedawno firma NVIDIA rozpisała konkurs, w którym uczestnicy mieli zaprezentować prace dotyczące tego, czego nauczyły i mogą nauczyć ich gry komputerowe. We wszystkich nadesłanych opracowaniach przewijał się pogląd, że dzięki grom komputerowym nauczyć się można przede wszystkim logicznego myślenia. Uczestnicy konkursu zwracali też uwagę na to, że dzięki grom rozwijają swoje umiejętności współpracy, dokładność czy doświadczenie w planowaniu.

Przykładami gier, które weszły już do kanonu eSportu i w których rywalizacja pomiędzy zespołami wymaga pełnej współpracy i zaufania do poszczególnych członków zespołu są m.in. League of Legends czy Counter-Strike: Global Offensive.

Gry rozwijają wyobraźnię. Grając, człowiek przenosi się do innego świata i to dla tej inności, większość z nas zagłębia się w to uniwersum, spędzając w nim wiele godzin. To dzięki tym doświadczeniom, zwykły człowiek może poczuć się choć na chwilę odważnym pogromcą potworów lub nawet zasiąść za sterami wielkiego liniowca. Osobiście swoje wyjątkowe przeżycia postaci przelewałam na papier, tworząc nowe historie – pisze w swojej pracy Gabriela Pelc, jedna z uczestniczek konkursu Nvidii.

Zaliczana do kategorii MMO, czyli gry komputerowej rozgrywanej przez wielu graczy w sieci, World of Tanks jest fenomenem na skalę światową. Spowodowała ona ogromne zainteresowanie historią, a szczególnie historią wojskowości. W tym miejscu wymienić warto też polską produkcję Wiedźmin 3: Dziki Gon, opartą na prozie Andrzeja Sapkowskiego. Przenosi nas do fantastycznych światów stworzonych na bazie słowiańskich mitologii.

W wielu pracach podkreślano również możliwość rozwoju wyobraźni, cierpliwości, a także możliwość nauki i doskonalenia języków obcych. Uczestnicy zwracali uwagę na to, że dzięki grom można nauczyć się historii i ekonomii. W tym kontekście często wymienia się takie gry jak: Europa Universalis IV, Age of Empires III, Anno 2205 czy Total War: Rome II.

Bardzo często grałem w gry sieciowe, w które grało bardzo dużo Włochów. Musiałem się dostosować. Maturę pisałem właśnie z języka włoskiego, z której uzyskałem 83% – zauważa w zgłoszonej pracy Oskar Bobko.

Już w podstawówce prawie każdy miał styczność z grą Tibia, gdzie poznaliśmy podstawowe słownictwo języka angielskiego. Z czasem słówek przybywa, a my uczymy się ich na bieżąco. Można zauważyć, iż osoby grające mają często mniejsze problemy w nauce języka – pisze w swojej konkursowej pracy Paweł Witowski.

Warto podkreślić, że gry uczą logicznego myślenia oraz umiejętność strategicznej analizy faktów. Wynika to przede wszystkim z dużego stopnia złożoności współczesnych gier, które coraz częściej wymagają od graczy rozwiązywania w krótkim czasie wielu, niekiedy nawet bardzo skomplikowanych problemów.

To nie jedyne zalety. Dzięki komputerowej rozrywce gracze mogą w sposób wręcz eksperymentalny zrozumieć prawa fizyki. Duży przełom przyniosła tu technologia PhysX firmy NVIDIA, która dostępna jest w kartach graficznych GeForce. Dzięki sprzętowej akceleracji obliczeń fizycznych, tworzone przez twórców gier wirtualne światy nabierają życia. Z ciekawszych produkcji wykorzystujących PhysX wymienić można m.in. gry War Thunder, Fallout 4, Far Cry 4, czy seria Borderlands. Ściany mogą być w realistyczny sposób burzone, drzewa wyginają się i łamią pod wpływem wiatru, dym czy mgła może się realistycznie ścielić, a woda wpływa na otoczenie.

Warto też zauważyć, że gracze są znacznie bardziej zaawansowanymi użytkownikami komputerów i lepiej potrafią je obsługiwać. Niezależnie od tego, czy wykorzystują do grania notebooka czy komputer stacjonarny, muszą też wybrać odpowiednią, wystarczającą do rozgrywki konfigurację sprzętową. Zwykły, zintegrowany z procesorem układ graficzny jest zwykle zbyt słaby do uruchomienia większości wymagających współczesnych gier. Odpowiednią jakość i szybkość generowanej grafiki zapewnić może dopiero jedynie wydajna karta, np. ze wspomnianej rodziny GeForce GTX. Jeżeli korzystamy zatem z wirtualnego świata gier, trzeba też co nieco wiedzieć o sprzęcie komputerowym, a ta wiedza, wbrew pozorom może przydać się w codziennym lub zawodowym życiu.

Autorem tekstu jest Jerzy Wieczorek

Zobacz także

Rozrywka / #Artykuł

classic-jpg-11595

Przegląd najciekawszych erotycznych kalendarzy adwentowych

Kalendarze adwentowe dla dorosłych w każdym okienku skrywają akcesorium, które na pewno przyda się w sypialni...

Rozrywka / #Artykuł

classic-jpg-9003

Cały ten Pyrkon – subiektywnym i nieco nostalgicznym okiem

W dniach od 28 do 30 kwietnia koniecznie odwiedźcie Poznań. To właśnie wtedy odbywa się event doskonały – Pyrkon!

Rozrywka / #News

russell-hobbs-konkurs-classic-jpg-8926

Podziel się przyjemnościami i spełnij swe marzenia

Rusza kolejna edycja konkursu „Z miłości do przyjemności”, za którym stoi rewelacyjna idea!

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.