/hamag/assets/domowa-lodziarnia-16/slider_strona_glowna.jpg

Domowa lodziarnia

Domowe lody są idealne w smaku, a do tego jesteśmy w pełni świadomi z czego powstały. To przepyszny pomysł na deser na każdą porę roku!

Data publikacji: 10.09.2015

Żyjąc w rytmie slow, nie korzystamy z gotowych rozwiązań, a sami testujemy, wykonujemy, szukamy najlepszych środków do uzyskania upragnionych efektów. Idąc tym tropem, jesteśmy w stanie stworzyć w domu prawdziwe manufaktury, które zadziałają w zależności od pory roku i naszych potrzeb.

Trend slow food łączy przyjemność jedzenia z troską o środowisko naturalne i własne zdrowie. Lansuje same pozytywne zmiany w sposobie życia, jak bazowanie na nieprzetworzonej żywności, pochodzącej od lokalnych dostawców, rękodzieło, solidarność z najbliższym otoczeniem, harmonię z naturą. To tendencja, która przywraca wiarę w możliwość powrotu do pierwotnych smaków, aromatów i celebracji wspólnego biesiadowania. Nic więc dziwnego, że osoby żyjące w rytmie slow stronią nie tylko od fast food’ów, co jest oczywiste, ale przede wszystkim starają się bardzo świadomie podchodzić do tego, co jedzą. Naturalną konsekwencją jest zatem drążenie tematów kulinarnych, zaopatrzenie kuchni w sprzęty, które umożliwią smaczne popisy oraz lodówka pełna sezonowych produktów od pobliskich gospodarzy. To właśnie ze świeżych owoców, mleka i ziół, które są w zasięgu naszych lokalnych możliwości mogą powstać autorskie, domowe lody, które będą zawierać same naturalne składniki!

Kręcimy w rytmie slow!

– Potrzebne będzie mleko, najlepiej takie mikrofiltrowane lub inaczej, pasteryzowane w niskiej temperaturze, bo smakuje wyśmienicie i zachowuje swoje właściwości, np. Piątnica. Poza tym, dobre jajka, takie od kur z wolnego wybiegu lub ekologiczne albo po prostu takie, które nam najbardziej smakują i śmietana – słodka kremówka 36%. Te trzy produkty posłużą jako baza do zrobienia lodów. Przyda się też cukier. Następnie potrzebne nam będą dodatki, które najbardziej lubimy, jak świeże owoce, orzechy lub czekolada. My w restauracji robimy lody sezonowo z dostępnych na rynku produktów. W ten sposób cena, na przykład truskawek w sezonie jest najkorzystniejsza i owoce smakują najlepiej – podkreśla Paweł Fabiś, szef kuchni i współwłaściciel warszawskiej restauracji Mąka i Woda.

Maszynka do kręcenia!

Zalety domowej manufaktury lodowej to przede wszystkim pełna kontrola nad tym, z czego powstają zimne przysmaki. W swojej kuchni kręcimy lody wyłącznie z naturalnych składników, bez wszechobecnego syropu glukozowo-fruktozowego, bez sztucznych barwników i konserwantów. Sami komponujemy smaki, w zależności od ochoty i dostępności świeżych owoców, warzyw i ziół. Jeśli w rodzinie mamy alergików to możemy czuwać nad tym, aby alergeny nie dostały się do środka naszej mikstury.

I tak bez problemu zamiast mleka krowiego dodajmy sojowe, ryżowe, migdałowe lub bez laktozy; miód, agawę, fruktozę, jeśli unikacie białego cukru; bezglutenowe produkty w przypadku celiakii. Dwa podstawowe rodzaje maszynek umożliwiają dwa różne sposoby otrzymywania pysznych, kremowych stylizacji lodowych. Te z własnym agregatem chłodzącym produkują lody od razu gotowe do spożycia, są jednak o wiele droższe i większe. Modele, które tylko mieszają są mniejsze, tańsze i bardziej popularne. Posiadają specjalną misę z podwójnymi ściankami, którą trzeba wcześniej mocno schłodzić (najlepiej przez 12- 24 godzin). Warto przed zakupem sprawdzić czy nasz zamrażalnik zmieści ją i wygospodarować stałe miejsce – kręcenie własnych lodów uzależnia!!

Domowa lodziarnia fot. Fotolia

Na co zwracać uwagę przy zakupie?

Pojemność – wszystko zależy od tego, jak liczną mamy rodzinę! 500 ml to trochę za mało dla czterech osób… Wydaje się, że litrowy pojemnik jest idealny, ponieważ jednorazowo można przygotować porcję lodów dla ok. 4-5 osób. Wielkość misy – w przypadku niewielkiej zamrażalki lub szufladowej wersji należy sprawdzić, czy misa na pewno się zmieści! Moc – im większa, tym lepiej! Jeżeli moc będzie za niska, mieszadło przestanie działać z powodu zbytniej gęstości mieszanki. 12 W to średnia moc w tego rodzaju urządzeniach i jest wystarczająca dla domowej produkcji. Wielkość otworu do wlewania – im gęstsza masa, tym ciężej przepływa przez szczelinę. Jakość mieszadła – to serce maszyny, dlatego powinno być solidne. Pracując, uniemożliwia wytrącanie się kryształków lodu, co wpływa na kremową strukturę lodów. Kompatybilność z robotem kuchennym – zdarza się, że producenci mają w ofercie specjalne dostawki/ mieszadła/misy do przygotowywania lodów domowych. Warto to sprawdzić przed zakupem osobnej maszynki! Gabaryty – im mniejsza maszynka, tym lepsza, chyba że jesteście właścicielami dużej i przestrzennej kuchni!

Średnia długość kręcenia lodów to 20-30 minut. Zwykle wymagają one jeszcze dodatkowego zmrożenia (ok. kilka godzin). Warto pamiętać o tym, aby produkty, z których robimy lody także były schłodzone, dzięki temu szybciej uzyskamy kremową konsystencję. Domowa produkcja lodów umożliwia dodanie wartościowych przypraw i ziół. I tak kolendra, bazylia, chilli, imbir czy rozmaryn w połączeniu z truskawkami, malinami czy smakami cytrusowymi podkręcą smak znanych owoców i wprowadzą zupełnie nowe nuty zapachowe. Można też zastosować warzywne ingrediencje – są tanie i bardzo zdrowe, najlepiej w połączeniu z owocami! Tak właśnie powstają lody buraczane, marchewkowe, pietruszkowe, czy dyniowe. Fantastycznie smakują także lody jogurtowe na bazie jogurtów naturalnych, zawierające żywe kultury bakterii. Właściwie tylko wyobraźnia ogranicza pole działania. Zanim jednak zaczniecie eksperymentować, warto wypróbować sprawdzone przepisy!

Zobacz także

Małe AGD do kuchni / #Galeria

top5-para-classic-jpg-3165

Jaki parowar kupić? TOP 5

Gotowanie na parze to idealny sposób na dobre zdrowie i szczupłą sylwetkę!

Małe AGD do kuchni / #News

floral-2classic-jpg-11509

Legacy Floral, czyli nowa kolekcja Russell Hobbs

Najnowsza kolekcja Legacy Floral marki Russell Hobbs jest pełna szaleństwa i kwiatowej świeżości!

Małe AGD do kuchni / #Recenzja

classic-jpg-11383

Gofrownica MPM MGO-25 – wspomnienie lata

Prosta w obsłudze i ładna. Gofrownica MPM MGO-25 to sposób na domową gofrarnię!

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

W związku z tym informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Administratorem Twoich danych będzie Benchmark Sp z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej zwany jako Benchmark), jak również firmy będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy w celu świadczenia usług (dalej zwani jako "Partnerzy"). Współpraca ma na celu wyświetlanie i dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez benchmark.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Partnerów.

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:
utrzymać sesję Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
zapewnić większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
pokazywać reklamy dopasowane do potrzeb i zainteresowań.


Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych parterów.

Masz prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Zaznaczając przycisk "zgadzam się" zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania z usług Benchmark: stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Benchmark oraz Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.